BIOLOGIA V 27.03.2020 email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Notatka:
Temat: Pęd. Budowa i funkcje łodygi.
1.Typowy pęd to nadziemna część rośliny złożona z łodygi, będącej osią pędu i osadzonych na niej organów bocznych- liści.
a)nadziemne - występują u większości roślin, są zbudowane z łodygi i liści, często występują też kwiaty i owoce.
b)podziemne - rosną w glebie np. cebula.
Schematy str. 102
- węzłów,
- międzywęźli,
- pąka wierzchołkowego.
Schemat str. 103
Zadanie domowe - zeszyt ćwiczeń str. 69,70,71.
BIOLOGIA V 3.04.2020
Notatka:
Temat: Liść - wytwórnia pokarmu.
Proszę zapoznać się ze schematami z podręcznika str. 106 i 107.
4. Przekształcenia liści (PROSZĘ WYMIENIĆ W ZESZYCIE 4 PRZEKSZTAŁCENIA LIŚCI, ICH ROLĘ I PRZYKŁAD ROŚLINY, U KTÓREJ WYSTĘPUJĄ - STR. 108 I 109)
Podsumowanie: proszę uważnie obejrzeć filmik i zastanowić się dlaczego jesienią liście zmieniają kolor i opadają https://www.youtube.com/watch?v=w6PpiPnj1gQ
ZADANIE NA OCENĘ – WYKONUJĄ WSZYSCY:
Wybieramy i opisujemy jedno z poniższych doświadczeń, nagrywacie filmik, na którym opisujecie cel, przebieg i wniosek z doświadczenia. Następnie wysyłacie na maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 17.04.2020r.
a) doświadczenie z zeszytu ćwiczeń str. 70 łatwo to sprawdzić
lub
b) wpływ światła na kolor rzeżuchy
W dwóch spodkach wyłożonych zwilżoną ligniną posiej po pół torebki nasion rzeżuchy i ustaw je na stole. Przykryj jeden spodek folią aluminiową a drugi zostaw odsłonięty. Przez cały czas doświadczenia dolewaj do obu spodków wodę, aby lignina była stale wilgotna. Po 6 dniach porównaj rzeżuchy.
lub
c) wpływ octu na jajko.
Potrzebne będą: jajo, szklanka, ocet
Zanurzacie jajko w occie na 48 godzin, następnie proszę wyjąć i opłukać jajko.
BIOLOGIA V 17.04.2020
Temat: Powtórzenie wiadomości z działu tkanki i organy.
Proszę powtórzyć sobie informacje o tkankach roślinnych, liściu, łodydze i korzeniu, a następnie wykonać zadania w zeszycie ćwiczeń - sprawdź czy potrafisz str. 77 i 78.
UWAGA!!!
Ponieważ nauczanie zdalne się przedłużyło chciałabym, oprócz doświadczeń, ocenić również zeszyty ćwiczeń uczniów. Proszę wysłać na maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. zdjęcia zadań ze stron 66-71 oraz podsumowanie 77 i 78. Wiem, że kilkoro uczniów przesłało już zdjęcia, ale teraz proszę wysłać na ocenę wyznaczone strony. W tytule maila proszę wpisać zeszyt ćwiczeń, imię, nazwisko ucznia i klasę.
BIOLOGIA V 24.04.2020
Na wstępie proszę obejrzeć filmik: https://www.youtube.com/watch?v=xXuVjdYz8v4
Notatka:
Temat: Mchy.
1. Cechy mchów:
- żyją głownie na lądzie w miejscach cienistych i wilgotnych,
- ich ciało składa się z chwytników, łodyżki, listków i zarodni.
2. Proszę zapoznać się ze schematem mchu płonnika str. 116
3. Znaczenie mchów:
a)w przyrodzie - proszę wymienić 4 znaczenia str. 118 i 119
b) dla człowieka - proszę wymienić 3 znaczenia str. 119.
4. Wymień trzech przedstawicieli mchów str. 120.
Podsumowanie - proszę obejrzeć doświadczenie potwierdzające, że mchy wchłaniają duże ilości wody:
https://www.youtube.com/watch?v=0Gemx2myDuk
Ponieważ za tydzień w piątek nie ma zajęć test z biologii z działu IV tkanki i organy będzie za dwa tygodnie 8.05.2020r. w znanej Wam formie quizu online. Pytania a,b,c,d jedna odpowiedź prawidłowa. Link i hasło umieszczę na stronie szkoły i podam na messengerze 8.05 rano. Będzie on aktywny cały dzień od 8.00 do 24.00. Do testu przystępujemy raz. Proszę się przygotować, macie całe dwa tygodnie.
BIOLOGIA V 8.05.2020
Temat: Sprawdzian wiadomości z działu tkanki i organy.
Dzisiaj odbędzie się zapowiedziany sprawdzian z biologii, w formie testu online na stronie https://www.testportal.pl/ .Kody prześlę Wam indywidualnie na messengerze. Pamiętajcie każdy uczeń ma inny kod, którego można użyć tylko raz. Wszystkie pytania są zamknięta, tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa. Czas na każde pytanie to 2 minuty. Proszę podpisać się imieniem i nazwiskiem. Kody będą aktywne do godziny 15.00 i do tego czasu wszyscy mają przystąpić do testu. W razie jakichkolwiek pytań proszę pisać na messengerze.
BIOLOGIA V 15.05.2020
Proszę zapoznać się z tematem https://epodreczniki.pl/a/paprocie-skrzypy-i-widlaki/DYdvOa78d
Notatka:
Temat: Paprotniki.
1. Cechy paprotników:
- mają ciało zróżnicowane na organy: korzenie, liście, łodygi; nie wytwarzają kwiatów i owoców,
- pędy paprotników wytwarzają zarodniki,
- większość żyje na lądzie w miejscach wilgotnych i zacienionych.
2. Do paprotników zaliczamy:
BIOLOGIA V 22.05.2020
Notatka:
Temat: Nagonasienne.
Wniosek:
Pod wpływem wody szyszki zamykają się, ponieważ wilgotna pogoda nie sprzyja rozsiewaniu się nasion.
BIOLOGIA V - 29.05.2020
Notatka:
Temat: Rośliny okrytonasienne.
Proszę obejrzeć filmik https://www.youtube.com/watch?v=j15780Zcbz0.
2.Pojęcia związane z budową kwiatu:
Schematy obupłciowego, słupka i pręcika str. 138.
Filmik https://www.youtube.com/watch?v=xgAKnTjK38w
a)przez wiatr - cechy:
- okwiat nie występuje lub jest zredukowany i bezwonny,
- pręciki są długie i wiotkie,
- pyłek jest lekki, sypki i produkowany w dużej ilości,
- ten typ zapylenia występuje u leszczyny, topoli, sosny, traw,
b)przez zwierzęta (głównie pszczoły) – cechy:
- okwiat jest duży, barwny i pachnący,
- pyłek jest gruboziarnisty, ciężki i lepki,
- kwiat wytwarza słodki nektar,
- ten typ zapylenia występuje u większości roślin okrytonasiennych.
BIOLOGIA V - 05.06.2020
LEKCJA W ZAŁĄCZNIKU
BIOLOGIA V – 19.06.2020
Na wstępie proszę obejrzeć filmik: https://www.youtube.com/watch?v=gkzHSmG2p-s
Notatka:
Temat: Znaczenie i przegląd roślin okrytonasiennych.
1.Rośliny okrytonasienne są najliczniejszą i najbardziej zróżnicowaną gatunkowo grupą roślin na Ziemi. Zasiedlają wiele środowisk lądowych, żyją również w wodzie.
2.Znaczenie okrytonasiennych w przyrodzie:
- stanowią środowisko życia dla wielu organizmów np. zwierząt,
- są źródłem pokarmu,
- dzięki zdolności do fotosyntezy rośliny okrytonasienne pochłaniają olbrzymie ilości
dwutlenku węgla i produkują tlen,
- rozległe lasy liściaste oczyszczają powietrze, ponieważ pochłaniają znaczne ilości pyłów
i gazów,
- zatrzymują wodę z opadów, co często zapobiega powodziom,
- chronią przed wiatrem, ponieważ gęstwina drzew zatrzymuje jego podmuchy.
3.Proszę wymienić pięć znaczeń roślin okrytonasiennych dla człowieka str. 149.
Odsłony: 1523