BIOLOGIA VI
BIOLOGIA VI 27.03.2020 email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Powtarzacie wiadomości o płazach, oglądając filmik: https://www.youtube.com/watch?v=u3Q8fIcAm3k&t=3s
Notatka:
Temat: Gady – kręgowce, które opanowały ląd.
1.Cechy gadów:
- pierwsza grupa zwierząt, która opanowała ląd,
- zapadają w stan odrętwienia, gdy temperatura jest dla nich zbyt niska,
- u wszystkich następuje zapłodnienie wewnętrzne, czyli połączenie plemnika z komórką jajową następuje wewnątrz ciała samicy,
- w rozwoju gadów nie ma postaci larwalnej, potomstwo jest podobne do rodziców i niemal od razu zdolne do samodzielnego życia.
- U gadów występują cztery błony płodowe, które umożliwiają im rozmnażanie w środowisku lądowym:
a)owodnia – tworzy komorę wypełnioną płynem, w którym jest zanurzony rozwijający się zarodek,
b)omocznia – gromadzi szkodliwe i niepotrzebne substancje, wydalane przez rozwijający się organizm,
c)kosmówka – uczestniczy w wymianie gazowej między organizmem a środowiskiem zewnętrznym,
d)pęcherzyk żółtkowy – otacza żółtko, stanowi źródło substancji pokarmowych dla zarodka.
- Schemat jaja gada str. 106.
- Przystosowanie gadów do życia na ladzie (PROSZĘ WYMIENIĆ W ZESZYCIE 8 CECH GADÓW, KTÓRE UMOŻLIWIŁY IM OPANOWANIE LĄDU – STR. 104.)
Zadania w zeszycie ćwiczeń – str. 85,86,87.
BIOLOGIA VI 3.04.2020
Notatka:
Temat: Przegląd i znaczenie gadów.
1.Do gadów należą:
a)jaszczurki np. gekon zielony,
b)krokodyle np. krokodyl różańcowy,
c)węże np. wąż koralowy,
d)żółwie np. żółw grecki
- Gady żyjące w Polsce:
a)węże (WYMIEŃ 4 GATUNKI – STR. 108)
b)jaszczurki (WYMIEŃ 3 GATUNKI – STR. 109)
c)żółwie (WYMIEŃ 1GATUNEK – STR. 109)
3.Znaczenie gadów:
- a) w przyrodzie (WYMIEŃ 2 ZNACZENIA – STR. 110)
- b) dla człowieka (WYMIEŃ 4 ZNACZENIA – STR. 110)
Przeczytaj tekst ze strony 111 o zagrożeniach i sposobach ochrony gadów.
Podsumowanie: https://www.youtube.com/watch?v=EZ8LC4EjG80
ZADANIE NA OCENĘ DLA WSZYSTKICH:
WYKONAJ PREZENATACJĘ MULTIMEDIALNĄ LUB PLAKAT NA TEMAT PŁAZY ŻYJĄCE W POLSCE I SPOSOBY ICH OCHRONY.
Następnie wysyłacie prezentację lub zdjęcie plakatu na maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do następnej lekcji biologii 17.04.2020r.
BIOLOGIA VI 17.04.2020
Temat: Dinozaury – wymarłe gady.
Proszę zapoznać się z tematem punkt 3. https://epodreczniki.pl/a/gady/D1AaUku0v
Następnie oglądacie film https://www.youtube.com/watch?v=iauNOumSIvo i wymieniacie do zeszytu 4 nazwy dinozaurów.
Zadanie w zeszycie ćwiczeń 89-92.
UWAGA!!!
Ponieważ nauczanie zdalne się przedłużyło chciałabym ocenić również zeszyty ćwiczeń uczniów. Proszę wysłać na maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. zdjęcia zadań od strony 82-92. Wiem, że kilkoro uczniów przesłało już zdjęcia, ale teraz proszę wysłać na ocenę wyznaczone strony. W tytule maila proszę wpisać zeszyt ćwiczeń, imię, nazwisko i klasę.
BIOLOGIA VI 24.04.2020
Temat: Podsumowanie działu IV – kręgowce zmiennocieplne.
Proszę powtórzyć sobie tematy o rybach, płazach i gadach, zwrócić uwagę na pojęcia, schematy i zdjęcia. Następnie wykonujecie w zeszycie test z podręcznika wiesz czy nie wiesz str. 115 i 116. Odpowiedzi str. 147.
Ponieważ za tydzień w piątek nie ma zajęć test z biologii z działu IV będzie za dwa tygodnie 8.05.2020r. w znanej Wam formie quizu online. Pytania a,b,c,d jedna odpowiedź prawidłowa. Link i hasło umieszczę na stronie szkoły i podam na messengerze 8.05 rano. Będzie on aktywny cały dzień od 8.00 do 24.00. Do testu przystępujemy raz. Proszę się przygotować, macie całe dwa tygodnie.
BIOLOGIA VI 8.05.2020
Temat: Sprawdzian wiadomości z działu kręgowce zmiennocieplne.
Dzisiaj odbędzie się zapowiedziany sprawdzian z biologii, w formie testu online na stronie https://www.testportal.pl/ .Kody prześlę Wam indywidualnie na messengerze. Pamiętajcie każdy uczeń ma inny kod, którego można użyć tylko raz. Wszystkie pytania są zamknięta, tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa. Czas na każde pytanie to 80s. Proszę podpisać się imieniem i nazwiskiem. Kody będą aktywne do godziny 15.00 i do tego czasu wszyscy mają przystąpić do testu. W razie jakichkolwiek pytań proszę pisać na messengerze.
BIOLOGIA VI 15.05.2020
Proszę zapoznać się z tematem: https://www.youtube.com/watch?v=OJyEajq9hr0
Notatka:
Temat: Ptaki - kręgowce zdolne do lotu.
1. Ptaki to kręgowce stałocieplne, czyli mają zdolność do utrzymania stałej temperatury ciała, niezależnie od temperatury otoczenia.
- Przystosowanie ptaków do lotu:
- aerodynamiczny kształt ciała pomaga w pokonaniu oporu powietrza,
-przekształcenie kończyn przednich w skrzydła, które tworzą powierzchnię lotną,
- pokrycie ciała piórami (pióra puchowe, pokrywowe, sterówki, lotki),
- sztywny i lekki szkielet,
- kości pneumatyczne wypełnione powietrzem (zmniejszenie ciężaru ciała),
- lekka czaszka,
-brak uzębienia, występuje dziób (zmniejszenie ciężaru ciała),
- mostek zaopatrzony w grzebień, do którego przyczepione są mięśnie poruszające skrzydłami,
-mechanizm podwójnego oddychania (dzięki obecności worków powietrznych przez płuca zarówno w czasie wdechu jak i wydechu przepływa natlenione powietrze str. 121),
- dobrze rozwinięty móżdżek (ośrodki równowagi i koordynacji ruchowej),
- brak pęcherza moczowego (zmniejszenie ciężaru ciała),
- redukcja układu rozrodczego samic (zmniejszenie ciężaru ciała),
- gruczoł kuprowy produkuje wydzielinę, która zabezpiecza przed wilgocią i przemoczeniem piór,
3. Proszę narysować i podpisać elementy budowy lotki str. 121.
BIOLOGIA VI 22.05.2020
Notatka:
Temat: Rozmnażanie i rozwój ptaków.
1.Wszystkie ptaki są zwierzętami jajorodnymi o zapłodnieniu wewnętrznym. Samica składa jaja w gnieździe, a następnie wysiaduje je aż do wylęgu piskląt.
- Pojęcia:
- toki – rozpoczynają okres godowy u ptaków, są to zaloty związane z poszukiwaniem partnera do rozrodu, samce wabią samice upierzeniem, śpiewem lub tańcem godowym.
- gniazdowniki – ptaki, których pisklęta po wykluciu są całkowicie bezradne, długo pozostają w gnieździe pod opieką rodziców, którzy je karmią i ogrzewają np. wróble, jaskółki, dzięcioły,
-zagniazdowniki – ich pisklęta są bardziej samodzielne i w kilka godzin po wykluciu mogą opuszczać gniazdo np. kaczki, kury, łabędzie.
- Proszę narysować schemat budowy jaja ptaka i oznaczyć elementy budowy (str. 123).
- Proszę przeczytać tekst: Dowiedz się więcej – dokąd odlatują bociany? str. 124
Polecane filmiki o ptakach:
https://www.youtube.com/watch?v=shj2_u4zz8w
https://www.youtube.com/watch?v=wS6bfYqvnp8
https://www.youtube.com/watch?v=jdORBRqBiJI
https://www.youtube.com/watch?v=pNSn9eYow6s
BIOLOGIA VI - 29.05.2020
LEKCJA W ZAŁĄCZNIKU
BIOLOGIA VI - 05.06.2020
LEKCJA W ZAŁĄCZNIKU
BIOLOGIA VI – 19.06.2020
Proszę zapoznać się z filmikiem: https://www.youtube.com/watch?v=BUcbUGGW3Ro
Temat: Przegląd i znaczenie ssaków.
1.Wymień w zeszycie znaczenie ssaków (str.140):
- a) w przyrodzie
- b) dla człowieka
- Wymień cztery metody ochrony ssaków (str. 141).
Proszę rozwiązać online ćwiczenia 1-4 https://epodreczniki.pl/a/ssaki/D1CMJfuas
Odsłony: 2175