BIOLOGIA V
BIOLOGIA V 27.03.2020 email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Notatka:
Temat: Pęd. Budowa i funkcje łodygi.
1.Typowy pęd to nadziemna część rośliny złożona z łodygi, będącej osią pędu i osadzonych na niej organów bocznych- liści.
- Rodzaje pędów:
a)nadziemne - występują u większości roślin, są zbudowane z łodygi i liści, często występują też kwiaty i owoce.
b)podziemne - rosną w glebie np. cebula.
Schematy str. 102
- Funkcje łodygi:
- utrzymywanie liści, kwiatów i owoców,
- uczestniczenie w rozmnażaniu wegetatywnym (bezpłciowym, w którym z fragmentów rośliny powstaje nowy organ),
- przewodzenie wody z solami mineralnymi od korzeni w górę rośliny,
- przewodzenie substancji pokarmowych z liści do pozostałych części rośliny.
- Łodyga roślin zielnych składa się z:
- węzłów,
- międzywęźli,
- pąka wierzchołkowego.
Schemat str. 103
- Przekształcenia łodyg:(PROSZĘ WYMIENIĆ 4 PRZEKSZTAŁCENIA ŁODYG, PODAĆ ICH ZNACZENIE I PRZYKŁAD ROŚLINY U KTÓREJ WYSTĘPUJĄ- str. 104 i 105)
Zadanie domowe - zeszyt ćwiczeń str. 69,70,71.
BIOLOGIA V 3.04.2020
Notatka:
Temat: Liść - wytwórnia pokarmu.
- Funkcje liści:
- wytwarzanie substancji pokarmowych podczas fotosyntezy,
- parowanie wody z rośliny,
- wymiana gazowa przez aparaty szparkowe, czyli transport tlenu i dwutlenku węgla między rośliną a otoczeniem.
2. Pojęcia:
- ogonek liściowy - część liścia, znajdująca się między blaszką liściową a łodygą. Występuje tylko w liściach ogonkowych,
- blaszka liściowa - pochłania światło potrzebne do fotosyntezy, ponieważ jest cienka i płaska,
- nasada liścia - łączy liść z łodygą.
3. Podział liści:
a)ze względy na ogonek :
- liście ogonkowe np. u mięty
- liście siedzące np. u tulipana
b) ze względu na liczbę blaszek liściowych:
- liść pojedynczy np. u lipy,
- liść złożony np. u kasztanowca
Proszę zapoznać się ze schematami z podręcznika str. 106 i 107.
4. Przekształcenia liści (PROSZĘ WYMIENIĆ W ZESZYCIE 4 PRZEKSZTAŁCENIA LIŚCI, ICH ROLĘ I PRZYKŁAD ROŚLINY, U KTÓREJ WYSTĘPUJĄ - STR. 108 I 109)
Podsumowanie: proszę uważnie obejrzeć filmik i zastanowić się dlaczego jesienią liście zmieniają kolor i opadają https://www.youtube.com/watch?v=w6PpiPnj1gQ
ZADANIE NA OCENĘ – WYKONUJĄ WSZYSCY:
Wybieramy i opisujemy jedno z poniższych doświadczeń, nagrywacie filmik, na którym opisujecie cel, przebieg i wniosek z doświadczenia. Następnie wysyłacie na maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 17.04.2020r.
a) doświadczenie z zeszytu ćwiczeń str. 70 łatwo to sprawdzić
lub
b) wpływ światła na kolor rzeżuchy
W dwóch spodkach wyłożonych zwilżoną ligniną posiej po pół torebki nasion rzeżuchy i ustaw je na stole. Przykryj jeden spodek folią aluminiową a drugi zostaw odsłonięty. Przez cały czas doświadczenia dolewaj do obu spodków wodę, aby lignina była stale wilgotna. Po 6 dniach porównaj rzeżuchy.
lub
c) wpływ octu na jajko.
Potrzebne będą: jajo, szklanka, ocet
Zanurzacie jajko w occie na 48 godzin, następnie proszę wyjąć i opłukać jajko.
BIOLOGIA V 17.04.2020
Temat: Powtórzenie wiadomości z działu tkanki i organy.
Proszę powtórzyć sobie informacje o tkankach roślinnych, liściu, łodydze i korzeniu, a następnie wykonać zadania w zeszycie ćwiczeń - sprawdź czy potrafisz str. 77 i 78.
UWAGA!!!
Ponieważ nauczanie zdalne się przedłużyło chciałabym, oprócz doświadczeń, ocenić również zeszyty ćwiczeń uczniów. Proszę wysłać na maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. zdjęcia zadań ze stron 66-71 oraz podsumowanie 77 i 78. Wiem, że kilkoro uczniów przesłało już zdjęcia, ale teraz proszę wysłać na ocenę wyznaczone strony. W tytule maila proszę wpisać zeszyt ćwiczeń, imię, nazwisko ucznia i klasę.
BIOLOGIA V 24.04.2020
Na wstępie proszę obejrzeć filmik: https://www.youtube.com/watch?v=xXuVjdYz8v4
Notatka:
Temat: Mchy.
1. Cechy mchów:
- żyją głownie na lądzie w miejscach cienistych i wilgotnych,
- ich ciało składa się z chwytników, łodyżki, listków i zarodni.
2. Proszę zapoznać się ze schematem mchu płonnika str. 116
3. Znaczenie mchów:
a)w przyrodzie - proszę wymienić 4 znaczenia str. 118 i 119
b) dla człowieka - proszę wymienić 3 znaczenia str. 119.
4. Wymień trzech przedstawicieli mchów str. 120.
Podsumowanie - proszę obejrzeć doświadczenie potwierdzające, że mchy wchłaniają duże ilości wody:
https://www.youtube.com/watch?v=0Gemx2myDuk
Ponieważ za tydzień w piątek nie ma zajęć test z biologii z działu IV tkanki i organy będzie za dwa tygodnie 8.05.2020r. w znanej Wam formie quizu online. Pytania a,b,c,d jedna odpowiedź prawidłowa. Link i hasło umieszczę na stronie szkoły i podam na messengerze 8.05 rano. Będzie on aktywny cały dzień od 8.00 do 24.00. Do testu przystępujemy raz. Proszę się przygotować, macie całe dwa tygodnie.
BIOLOGIA V 8.05.2020
Temat: Sprawdzian wiadomości z działu tkanki i organy.
Dzisiaj odbędzie się zapowiedziany sprawdzian z biologii, w formie testu online na stronie https://www.testportal.pl/ .Kody prześlę Wam indywidualnie na messengerze. Pamiętajcie każdy uczeń ma inny kod, którego można użyć tylko raz. Wszystkie pytania są zamknięta, tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa. Czas na każde pytanie to 2 minuty. Proszę podpisać się imieniem i nazwiskiem. Kody będą aktywne do godziny 15.00 i do tego czasu wszyscy mają przystąpić do testu. W razie jakichkolwiek pytań proszę pisać na messengerze.
BIOLOGIA V 15.05.2020
Proszę zapoznać się z tematem https://epodreczniki.pl/a/paprocie-skrzypy-i-widlaki/DYdvOa78d
Notatka:
Temat: Paprotniki.
1. Cechy paprotników:
- mają ciało zróżnicowane na organy: korzenie, liście, łodygi; nie wytwarzają kwiatów i owoców,
- pędy paprotników wytwarzają zarodniki,
- większość żyje na lądzie w miejscach wilgotnych i zacienionych.
2. Do paprotników zaliczamy:
- paprocie str. 122,
- skrzypy str. 123,
- widłaki str. 123.
- Proszę wymienić po trzy znaczenia paprotników w przyrodzie i dla człowieka.
- Proszę wymienić nazwy paproci, skrzypów i widłaków - str. 126-128.
BIOLOGIA V 22.05.2020
Notatka:
Temat: Nagonasienne.
- Nagonasienne to głównie rośliny iglaste, czyli szpilkowe.Są to drzewa, rzadziej krzewy, o zwykle zimotrwałych liściach w kształcie igieł. Ich nazwa pochodzi od tego, że mają "nagie" - nie okryte owocnią nasiona.
- Budowa roślin nagonasiennych str. 131.
- Proszę wymienić w zeszycie znaczenie roślin nagonasiennych:
a) w przyrodzie (str. 133),
b) dla człowieka (str. 133). - Wymień w zeszycie 6 gatunków roślin nagonasiennych (str.134,135).
Na zakończenie proszę obejrzeć krótki filmik - wpływ wody na otwieranie i zamykanie szyszek sosny.
https://www.youtube.com/watch?v=zJY6_NuZTyc
Doświadczenie możecie łatwo powtórzyć, wrzucając suchą szyszkę na kilka godzin do słoika z wodą.
Wniosek:
Pod wpływem wody szyszki zamykają się, ponieważ wilgotna pogoda nie sprzyja rozsiewaniu się nasion.
BIOLOGIA V - 29.05.2020
Notatka:
Temat: Rośliny okrytonasienne.
Cechy roślin okrytonasiennych:
a) są najbardziej zróżnicowaną grupą rośli na Ziemi,
b) wytwarzają kwiaty i owoce,
c) mają różne formy:
- rośliny zielne - mają cienkie, delikatne zielone łodygi np. mak, fiołek, tulipan,
- rośliny drzewiaste (krzewinki, krzewy, drzewa).
Proszę obejrzeć filmik https://www.youtube.com/watch?v=j15780Zcbz0.
2.Pojęcia związane z budową kwiatu:
- a) kwiaty obupłciowe – zawierają elementy rozrodcze męskie i żeńskie;
- b) słupek – żeński organ rozrodczy kwiatu, wychwytuje pyłek i ochrania zalążki;
- c) pręciki – męskie organy rozrodcze kwiatu, powstają w nich ziarna pyłku.
- d) kwiatostany – skupiska drobnych kwiatów, ułatwiające zapylenie.
Schematy obupłciowego, słupka i pręcika str. 138.
- Jak rozmnażają się rośliny nasienne str. 139.
Filmik https://www.youtube.com/watch?v=xgAKnTjK38w
- Dwa sposoby zapylania roślin:
a)przez wiatr - cechy:
- okwiat nie występuje lub jest zredukowany i bezwonny,
- pręciki są długie i wiotkie,
- pyłek jest lekki, sypki i produkowany w dużej ilości,
- ten typ zapylenia występuje u leszczyny, topoli, sosny, traw,
b)przez zwierzęta (głównie pszczoły) – cechy:
- okwiat jest duży, barwny i pachnący,
- pyłek jest gruboziarnisty, ciężki i lepki,
- kwiat wytwarza słodki nektar,
- ten typ zapylenia występuje u większości roślin okrytonasiennych.
BIOLOGIA V - 05.06.2020
LEKCJA W ZAŁĄCZNIKU
BIOLOGIA V – 19.06.2020
Na wstępie proszę obejrzeć filmik: https://www.youtube.com/watch?v=gkzHSmG2p-s
Notatka:
Temat: Znaczenie i przegląd roślin okrytonasiennych.
1.Rośliny okrytonasienne są najliczniejszą i najbardziej zróżnicowaną gatunkowo grupą roślin na Ziemi. Zasiedlają wiele środowisk lądowych, żyją również w wodzie.
2.Znaczenie okrytonasiennych w przyrodzie:
- stanowią środowisko życia dla wielu organizmów np. zwierząt,
- są źródłem pokarmu,
- dzięki zdolności do fotosyntezy rośliny okrytonasienne pochłaniają olbrzymie ilości
dwutlenku węgla i produkują tlen,
- rozległe lasy liściaste oczyszczają powietrze, ponieważ pochłaniają znaczne ilości pyłów
i gazów,
- zatrzymują wodę z opadów, co często zapobiega powodziom,
- chronią przed wiatrem, ponieważ gęstwina drzew zatrzymuje jego podmuchy.
3.Proszę wymienić pięć znaczeń roślin okrytonasiennych dla człowieka str. 149.
- Proszę wymienić przykłady roślin okrytonasiennych:
- a) drzew str. 150 i 151,
- b) krzewów str. 152,
- c) krzewinek str. 153.
Odsłony: 1521