BIOLOGIA VIII

Opublikowano: poniedziałek, 23 marzec 2020 Paulina Ratomska

BIOLOGIA VIII     24.03.2020

email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Notatka:

Temat: Zależności pokarmowe.

1.Pojęcia:

  1. a) łańcuch pokarmowy - szereg organizmów, z których każdy stanowi pożywienie następnego (schemat str. 121),
  2. b) sieć pokarmowa(troficzna) – zbiór powiązanych ze sobą łańcuchów pokarmowych,

występujących w danym ekosystemie (schemat str. 122),

c)równowaga dynamiczna – liczba osobników i gatunków zajmujących określone poziomy troficzne utrzymuje się na względnie stałym poziomie. Taki stan łatwiej jest utrzymywany w ekosystemach o dużej liczbie gatunków. Na zakłócenia równowagi szczególnie narażone są ekosystemy sztuczne, ubogie w gatunki.

 

  1. Poziomy troficzne:
  2. a) producenci - organizmy samożywne, wytwarzają związki organiczne z nieorganicznych np. rośliny, niektóre bakterie i protisty.
  3. b) konsumenci - organizmy cudzożywne odżywiające się pokarmem roślinnym (roślinożercy – konsumenci I rzędu) lub pokarmem mięsnym (mięsożercy – konsumenci dalszych rzędów),
  4. c) destruenci – organizmy, głównie grzyby i bakterie, odżywiające się martwą materią organiczną i rozkładające ją do związków nieorganicznych.

 

  1. Rodzaje łańcuchów pokarmowych:
  2. a) spasania –
  3. b) detrytusowy -

Oglądacie filmik: https://www.youtube.com/watch?v=pNin13-KRHM  , a następnie wyjaśniacie czym różni się łańcuch spasania od detrytusowego i podajecie jeden przykład łańcucha do każdego typu.

Podsumowanie

Wykonujecie online ćwiczenie 1, 2, 3, 4 , które są na dole strony: https://epodreczniki.pl/a/zaleznosci-pokarmowe-w-ekosystemie/DEvAGg30I


BIOLOGIA VIII 07.04. 2020

LEKCJA W ZAŁĄCZNIKU (BIOLOGIA VIII 07.04)


BIOLOGIA VIII 21.04.2020

Proszę zapoznać się z tematem https://epodreczniki.pl/a/ekosystem---obieg-materii-i-przeplyw-energii/DvPg1G4FH

Notatka:

Temat: Przepływ energii przez ekosystem.

Filmik: https://www.youtube.com/watch?v=PvWER2UZ11o

LEKCJA W ZAŁĄCZNIKU BIOLOGIA VIII 21.04.2020


BIOLOGIA VIII 28.04.2020

Temat: Podsumowanie wiadomości i z działu III -  ekologia.

Proszę powtórzyć sobie wszystkie informacje z działu ekologia, zwrócić uwagę na wykresy, pojęcia i schematy, które były w tym dziale.  Następnie rozwiązujecie test z podręcznika wiesz czy nie wiesz str. 132 – 134 i sami sobie go sprawdzacie (odpowiedzi str. 176).

Uwaga! We wtorek 5.05. odbędzie się sprawdzian z ekologii - w formie testu online. Pytania będą zamknięte, jedna dobra odpowiedź. Na każde pytanie będzie minuta. Proszę podpisać się imieniem i nazwiskiem.  Link do sprawdzianu to   https://www.testportal.pl/, hasła roześlę indywidualnie na messengerze. Link będzie aktywny od 8.00 05.05 do 12.00 06.05. Każdy uczeń ma inne hasło, którego może użyć raz i będzie po nim rozpoznany. W razie pytań proszę pisać Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..


BIOLOGIA VIII 5.05.2020

Temat: Sprawdzian wiadomości działu III - ekologia.

Dzisiaj odbędzie się zapowiedziany sprawdzian z ekologii, w znanej Wam formie testu online na stronie https://www.testportal.pl/  .Kody prześlę Wam indywidualnie na messengerze. Pamiętajcie każdy kod można użyć tylko raz, a czas jest ograniczony! Proszę podpisać się imieniem i nazwiskiem. Kody będą aktywne do 6.05.2020r. do godziny 13.00. W razie jakichkolwiek pytań proszę pisać na messengerze.


BIOLOGIA VIII 12.05.2020

Na wstępie proszę zapoznać z tematem z epodręcznika: https://epodreczniki.pl/a/bioroznorodnosc-i-jej-znaczenie/D1FBuSNZB

Notatka:

Temat: Różnorodność biologiczna i jej znaczenie.

1.Bioróżnorodność to, inaczej mówiąc, różnorodność biologiczna. Oznacza ona rozmaitość form życia występujących na Ziemi. Obecna wiedza pozwala analizować zagadnienia bioróżnorodności na wszystkich poziomach organizacji przyrody.

2.Rodzaje bioróżnorodności:

  1. a) ekosystemowa - związana jest z rozmaitością naturalnych siedlisk i ekosystemów,
  2. b) gatunkowa - dotyczy liczby gatunków żyjących w określonym ekosystemie,
  3. c) genetyczna - związana jest z występowaniem w populacji wielu alleli tego samego genu, dotyczy wstępowania różnic między osobnikami tego samego gatunku.
  4. Naturalne czynniki kształtujące różnorodność biologiczną to:

- klimat (nasłonecznienie, temperatura, wielkość opadów),

- sukcesja,

-rzeźba terenu,

-nagłe wymieranie gatunku.

4.Jak klimat kształtuje bioróżnorodność str. 140.

Podsumowanie: proszę wykonać ćwiczenie 1-3 z epodręcznika.


BIOLOGIA VIII – 19.05.2020

Notatka:

Temat: Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną.

  1. Do spadku różnorodności biologicznej człowiek przyczynia się przez:
  • eliminowanie organizmów,
  • zanieczyszczanie środowiska – powietrza, wód i gleby,
  • niszczenie siedlisk,
  • wprowadzanie obcych gatunków do ekosystemu.
  1. Przyczyny eliminowania organizmów:
  • kolekcjonerstwo,
  • łowiectwo,
  • rybołówstwo,
  • kłusownictwo.
  1. Rodzaje zanieczyszczeń wód:
  • zanieczyszczenia termiczne,
  • ścieki i nawozy sztuczne,
  • metale ciężkie,
  • ropa naftowa,
  1. Sposoby degradacji gleb:
  • nadmierne nawożenie,
  • osuszanie terenów podmokłych,
  • stosowanie monokultur,
  • używanie ciężkich maszyn rolniczych,
  • wypalanie traw.
  1. Proszę przeczytać tekst obcy są wśród nas 149 i wymienić w zeszycie 5 obcych gatunków w Polsce.
  2. Proszę przeczytać tekst ich już nie zobaczysz 150-151 i wymienić w zeszycie 7 gatunków wymarłych w Polsce.

BIOLOGIA VIII - 26.05.2020

Na wstępie proszę zapoznać się z tematem:

https://epodreczniki.pl/a/zanieczyszczenia-powietrza/D5txt358T

Notatka:

Temat: Zanieczyszczenie powietrza.

1.Zanieczyszczenia powietrza to wszystkie substancje w postaci gazów, cieczy lub ciał stałych (pyły), które nie są jego naturalnymi składnikami lub występują w stężeniu wyższym niż naturalne

  1.  Najgroźniejszymi skutkami zanieczyszczeń powietrza są:
  2. a) efekt cieplarnianywystępuje w wyniku nagromadzenia się tlenku węgla(IV) i pary wodnej (a także: metanu, tlenków azotu, freonówi ozonu), które zatrzymują ciepło w atmosferze. Wynikiem tego jest globalne ocieplanie się klimatu, które może prowadzić do topnienia lodowców, podnoszenia się poziomu mórz i oceanów oraz zmian klimatycznych.
  3. b) kwaśne opadypowstają, gdy powietrze zanieczyszczone tlenkami siarki i azotu, łącząc się z wodą lub parą wodną zawartą w powietrzu, opadnie z deszczem albo śniegiem na ziemię. Opady te powodują szkody w środowisku, przyspieszają korozję metali i niszczenie budowli.

c)dziura ozonowa - w górnych warstwach atmosfery, na wysokości pomiędzy 15. a 50. km, naszą planetę otacza powłoka ozonu (O3). Stanowi ona naturalny filtr przeciwsłoneczny, który chroni Ziemię przed nadmiernym promieniowaniem ultrafioletowym (UV). W wyniku zanieczyszczenia środowiska, szczególnie wiosną nad Antarktydą i w mniejszym stopniu nad Arktyką, warstwa ozonu staje się cieńsza i powstaje tzw. dziura ozonowa, przez którą znaczna część szkodliwego promieniowanie dociera na naszą planetę.

  1. d) smog - zanieczyszczenia, których głównym źródłem są spaliny samochodowe, przemysł ciężki i gospodarstwa domowe (systemy grzewcze), w połączeniu z bezwietrzną pogodą i dużą wilgotnością powietrza – mgłą tworzą smog. Unoszący się nad miastem smog jest szczególnie niebezpieczny dla niemowląt, osób starszych, astmatyków, ludzi z chorobami układu oddechowego i krążenia.

Podsumowanie – proszę rozwiązać online ćwiczenia 1 – 7 z epodręcznika   https://epodreczniki.pl/a/zanieczyszczenia-powietrza/D5txt358T


BIOLOGIA VIII - 02.06.2020

LEKCJA W ZAŁĄCZNIKU


BIOLOGIA VIII - 09.06.2020

LEKCJA W ZAŁĄCZNIKU

Odsłony: 1140