MUZYKA KLASY IV-VII

Opublikowano: poniedziałek, 23 marzec 2020 Beata Szyszko-Anzulewicz
(23.03 - 27.03) V klasa - Temat: Jak muzykowano w prehistorii?
 
Podręcznik str.119-121, piosenka "Prośba o pomyślny dzień", w notatce pod tematem powinny znaleźć się odpowiedzi na pytania:
1. Skąd wiemy o dawnych instrumentach?
2. Jakie instrumenty towarzyszyły człowiekowi jako pierwsze?
3. Jakie materiały wykorzystywano do budowy instrumentów prehistorycznych?
4. Jaką rolę pełniły te instrumenty?
Posłuchaj piosenki, zaśpiewaj.
 
Utwory zostały przesłane na e-mail do wychowawcy.
 
Aktualizacja: wykonane notatki proszę przesłać mój adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

(23.03 - 27.03) VI klasa - Temat: Warsztat muzyczny.
 
Pozostawiam do wyboru:
1.Proszę wykonać w domu instrument: Fletnia Pana według instrukcji w podręczniku na stronie 129 i spróbować zagrać prostą melodię, np.Mc Donald (z IV klasy)-  nagranie krótkiego utworu proszę przesłać  do oceny do dnia 31 marca;
 
2. Proszę posłuchać w internecie utworów, których autorzy i tytuły są umieszczone przy opisach instrumentów na str.122-130: klarnet, obój, trąbka, puzon, organy i dęte zespoły kameralne. Można też pozostałe utwory (wybierz samodzielnie).
Tytuły wysłuchanych utworów proszę wpisać do zeszytu pod tematem lekcji.
 
Notatki i utwory proszę przesłać na mój adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

(23.03 - 27.03) IV klasa - Temat: Muzyczne powitanie wiosny.

Podręcznik str.95-97.

Posłuchaj na YouTube piosenki „Wszystko kwitnie wesoło”, pośpiewaj.

Posłuchaj także „Gaiczek zielony” zespołu Mazowsze, „Wiosna, ach to ty” Marka Grechuty.

W zeszycie zaprojektuj okładkę płyty CD z piosenkami do jednego z widowisk wiosennych: Topienie Marzanny lub Chodzenie z gaikiem.

Do czwartku 02.04.2020 do 15.00 czekam na zdjęcia projektów oraz notatkę z realizacji zadania z poprzedniego tygodnia (notatka z obejrzanej bajki „Brzydki kaczorek”. Mój adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zadanie dodatkowe dla chętnych:

  1. zapisz w zeszycie listę przebojów o tematyce wiosennej- skorzystaj z Internetu;
  2. Opisz ciekawostki o kompozytorze Antonio Vivaldim i jego koncercie „Cztery Pory Roku”.

Te zadania możesz przesłać w formie pliku.


(23.03 - 27.03) Klasa VII - TEMAT: Stanisław Moniuszko i opera.

Treści w podręczniku na str.118-122.

Do tematu proszę sporządzić notatkę w formacie pliku i przesłać dnia 2 kwietnia  (czwartek) do 15.30 na mój adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W notatce proszę ująć następujące treści:

  1. Zasługi Moniuszki dla kultury polskiej- pieśni i opery;
  2. Opera- jakie widowisko tak nazywamy, części opery, zawody w operze ;

Proszę posłuchać na YouTube pieśni „Prząśniczka” i „Dziad i baba”(sł. Ignacy Kraszewski- zajrzyj do tekstu podczas słuchania) oraz Mazura z opery „Halka” i uwertury fantastycznej „Bajka”.

ZADANIE DODATKOWE DLA CHĘTNYCH:

TVP Kultura- od poniedziałku do piątku:

  1. około 14.30 jest film „Śladami wielkich kompozytorów”;
  2. 15 – 7.55 – teledyski muzyki klasycznej, balet i inne;
  3. oraz inne programy muzyczne.

Można obejrzeć i opisać obejrzane wydarzenie, a plik z notatką przesłać.

Proszę przesłać mi jedną notatkę z poprzedniego tygodnia. Do wyboru był film o Czajkowskim lub Offenbachu lub innym kompozytorze. Do 27 marca do 15.00.


(30.03 - 03.04) KLASA V 

TEMAT: Śpiewajmy razem- chór. 

LEKCJA W ZAŁĄCZNIKU (MUZYKA V 31.03.2020)


(30.03 - 03.04) KLASA VI

TEMAT: Z dziejów muzyki- barok. Jan Sebastian Bach.

 LEKCJA W ZAŁĄCZNIKU (MUZYKA VI 31.03.2020)


KLASA IV - 02.04.2020

TEMAT: Tradycje wielkanocne- zwyczaje i obrzędy.

Podręcznik str.99- 101. Przeczytaj tekst w podręczniku. Napisz w zeszycie notatkę: wylicz obrzędy i zwyczaje wielkanocne od Niedzieli Palmowej do Wielkanocy. Zapisz także te zwyczaje, które są na Suwalszczyźnie, np. Chodzenie po Allelui. Jeden ze zwyczajów opisz na czym polega. Porozmawiaj o tym z rodzicami albo dziadkami.

Pośpiewaj piosenkę „Wielkanocna piosenka”.

Proszę nadal śpiewać piosenkę „”Wszystko kwitnie wokoło” – będziemy ją śpiewać na ocenę po powrocie do szkoły. Proszę także ćwiczyć gamę C-dur na flecie. 

(UTWORY PRZEŚLE WYCHOWAWCOM). 

ZADANIE DODATKOWE TYLKO DLA CHĘTNYCH! Poszukaj w Internecie informacji o miejscach w Polsce, w których są tradycje robienia palm o niesamowitej długości. Gdzie? Jaka długość? Ile ją się wykonuje? Kto się tym zajmuje? Jakie symbole muszą być zawarte w palmie?

 

Na dziś tyle. Za tydzień rozpocznie się przerwa świąteczna.

Wam i rodzicom życzę radosnych świąt. Bardzo tęsknię za Wami.

 Pozdrawiam- Beata M. Szyszko- Anzulewicz


KLASA V - 07.04.2020

TEMAT: Wielkanocne zwyczaje w mojej rodzinie.

Wielki Tydzień i Święta Wielkanocne obfitują w symbole i zwyczaje. Napisz w punktach wszystkie, które znasz. Możesz porozmawiać o tym ze starszymi domownikami- może podpowiedzą Wam nowe ciekawostki. Też je zapisz.

Najbardziej popularną piosenką religijną z okresu wielkanocnego jest „Wesoły nam dziś dzień nastał”. Zajrzyj do Internetu i sprawdź ile ma zwrotek ten utwór. Zapisz dwie zwrotki. Pośpiewaj.

Pozdrawiam Was serdecznie i Życzę radosnych Świat.


KLASA VI - 07.04.2020

TEMAT: Wielkanocne zwyczaje w mojej rodzinie.

Wielki Tydzień i Święta Wielkanocne obfitują w symbole i zwyczaje. Napisz w punktach wszystkie, które znasz. Możesz porozmawiać o tym ze starszymi domownikami- może podpowiedzą Wam nowe ciekawostki. Też je zapisz.

Najbardziej popularną piosenką religijną z okresu wielkanocnego jest „Wesoły nam dziś dzień nastał”. Zajrzyj do Internetu i sprawdź ile ma zwrotek ten utwór. Zapisz dwie zwrotki. Pośpiewaj.

Pozdrawiam Was serdecznie i Życzę radosnych Świat.


KLASA IV - 16.04.2020 - LEKCJA W ZAŁĄCZNIKU (MUZYKA IV 16.04.2020)


KLASA VII - 16.04.2020 - LEKCJA W ZAŁĄCZNIKU (MUZYKA VII 16.04.2020) 


KLASA V - 21.04.2020

Witajcie!

Temat: Muzyka i przyroda. Muzyka ilustracyjna i programowa.

22 kwietnia obchodzimy święto Ziemi. Proszę zastanowić się nad tym, jak możemy dbać o swoją planetę. Warto podjąć ekologiczne wyzwanie. Muzyka, jako dziedzina  ma niezliczoną ilość utworów o tematyce ekologicznej, instrumentalnych i wokalnych. Piosenka „MOKRO” jest jedną z propozycji dla Ciebie. Pośpiewaj ją.

W zeszycie napisz co to znaczy, muzyka ilustracyjna oraz muzyka programowa. Posłuchajcie na YouTube po jednym przykładzie i zapiszcie w zeszycie tytuły. Wszystko znajdziecie w książce. Przeczytajcie ten temat.

Ilustracyjna muzyka: „Poranek” ze suity I Peer Gynt Edwarda Griega. (Peer to Janek, a Gynt to norweskie nazwisko. Co ilustruje muzyka? Otóż, Janek jest watażką, urwisem lubiącym płatać niemiłe żarty. Podczas wesela w rodzinnej wsi, z kilkoma towarzyszami, zakrada się do domu weselnego i porywa pannę młodą. Mimo płaczu i próśb dziewczyny Peer uprowadza ją w góry, do jaskini. Umęczona dziewczyna zasypia. Rankiem, gdy się budzi widzi, że jest porzucona przez porywacza. Wychodzi na brzeg jaskini i wita ją … „Poranek”. Teraz posłuchaj.

Muzyka programowa: „Noc na Łysej Górze” Modesta Musorgskiego Ten utwór nawiązuje do literatury, do różnych bajek, w których mowa jest o czarownicach. Na Łysej Górze, według legendy, robiły zlot czarownice. To bardzo fajny utwór. Gdy się przysłuchacie uważnie usłyszycie na początku zbieranie się pojedynczych gości na miotłach. Potem nastrój narasta, dynamika przybiera na sile, bo czarownic jest całe mnóstwo i zachowują się bardzo głośno.

Możecie posłuchać pozostałe utwory wymienione w podręczniku. Zachęcam.


KLASA VI - 21.04.2020

Witajcie!

Temat: „Rapuj! Ratuj ziemię!” -piosenka ekologiczna.

22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi. W normalnych warunkach organizowane są różnego rodzaju akcje. Jednym ze sposobów oswajania dzieci, młodzieży i dorosłych z nurtem proekologicznym są konkursy, przeglądy i festiwale o tematyce ekologicznej. Potrafisz wymienić dziesięć sposobów na ratowanie naszej planety? Zapisz je pod tematem. Wyjaśnij słowo „rap”. Teraz Poćwicz śpiewanie piosenki.

Czekam na zdjęcie notatki- Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Pozdrawiam!

 


KLASA IV (23.04.2020)

Witajcie!  

Temat: Dzień Ziemi. Muzyka i ekologia. Piosenka Ekorock.

22 kwietnia obchodzi się w Polsce Dzień Ziemi. W normalnych- zdrowych,  okolicznościach organizowane są różnorodne akcje na rzecz ekologii i ratowania naszej planety. Dzisiejszy temat i piosenka jest dzwonkiem do Ciebie. Czy postępujesz ekologicznie? Czy jesteś niszczycielem swojego najbliższego otoczenia? Zawsze jest odpowiedni czas na dobre zmiany Twego postępowania. Zacznij od dziś!

Zadanie 1. Zapoznaj się z piosenką. Pośpiewaj ją.

Zadanie 2. Pod tematem lekcji zapisz jak najwięcej Twoich pomysłów na ratowanie Ziemi.

Proszę przesłać zdjęcie Twojej pracy.

Pozdrawiam!


KLASA VII (23.04.2020)

Witajcie!

Temat: Muzyka początku XX wieku.

Muzykę XX wieku podzielimy sobie  na dwie części: pierwsza połowa XX wieku oraz druga.  Kompozytorzy, których dziś powinniście poznać to: Claude Debussy, John Cage i Karol Szymanowski. Po romantyzmie następuje epoka impresjonizmu. Plastycy wychodzą z pracowni plastycznej w plener. Obserwują zmiany zachodzące w przyrodzie, próbują uchwycić ulotność zjawisk. Malują w sposób nowoczesny. Przedmioty i ludzie nie wyglądają normalnie (np. Pablo Picasso). Tak samo komponują muzycy. Poszukują nowych brzmień, wykorzystują dźwięki, których nie uznawało się jako muzyczne.

Przeczytajcie tekst w podręczniku str.133-136.

Posłuchajcie utwór „Światło księżyca” lub „Popołudnie Fauna” Claude Debussego.

Napiszcie notatkę o polskim kompozytorze Karolu Szymanowskim.

Notatkę z dzisiaj i zadanie 2 z poprzedniego tygodnia proszę wysłać: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Pozdrawiam!


MUZYKA KLASY IV-VII (28.04.2020)

Dzień Dobry!

Zbliża się „Majówka”.  To czas patriotycznych świąt:

1 maja – Święto Pracy

2 maja - Święto Flagi Narodowej,

3 maja - rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja,

4 maja - Święto Strażaka,

8 maja -  rocznica zakończenia II wojny światowej,    

12 maja - rocznica śmierci Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Zadanie: zadbaj, by na Twoim domu zawisła narodowa flaga. A jeśli nie ma w domu polskiej flagi, to zrób z papieru i  zamocuj w widocznym miejscu. A gdy to zrobisz możesz świętować „Majówkę”: grill, kiełbaski, wesoła muzyka, itp.


05.05.2020

Witajcie!

Uczniów klasy V i VI ponaglam do przesyłania nagrań utworów na flet:

„Szumiała leszczyna” do 12 maja

„Żuraw” do 19 maja

„Marianna” do 26 maja

UWAGA!

Uczniowie , którzy nie podejmą się nauki gry na flecie powinni wykonać swój instrument i przesłać mi zdjęcie tego instrumentu oraz nagranie. Może to być brzmienie tego instrumentu w postaci melodii albo może to być akompaniowanie przy ulubionej piosence.

Instrument można wybrać według własnego upodobania i możliwości. Proponuję zajrzeć do Internetu i poszukać tam inspiracji. To zadanie proszę wykonać do 26 maja.


12.05.2020

KLASA V, VI LEKCJA W ZAŁĄCZNIKU


KLASA VII 14.05.2020

Dzień dobry!

Minęły już ważne święta dla Polaków: 2 maja – Święto Flagi Narodowej, 3 Maja- rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja, natomiast 8 maja- 75 rocznica zakończenia II wojny światowej. Każdy Polak i każda Polka powinni pamiętać o wspomnianych wydarzeniach i ludziach, którzy w nich uczestniczyli. To jest właśnie patriotyzm.

Zadanie na dwa tygodnie:

  1. W zeszycie zapisz temat „Majowe święta Polaków”.
  2. Obejrzyj na YouTube apel patriotyczny, który przygotowali uczniowie i nauczyciele naszej szkoły: yuotube.com/watch?v=r0oCB9EPZ6k&feature=youtu.be
  3. Zapisz pod tematem tytuły piosenek i wierszy oraz ich autorów, które wykorzystano w filmie.
  4. Odpowiedz na następujące pytania w zeszycie. Zdjęcie z wykonanego zadania proszę przysłać najpóźniej do 28 maja na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Pytania:

- Czym jest Ojczyzna w wierszu pt. „Ojczyzna” T. Różewicza?

- Jak długo będą stać grody w piosence A. Wołyniec?

- Czym jest Ojczyzna w piosence J. Wasilewskiej?

- Jak nazywa się flaga zawieszana na statku?

- Jak przygotowała się Polska na święto 3 Maja w wierszu „Rocznica”?

- Znad których rzek woła do Boga męczeńska krew Polaków w wierszu „Modlitwa obozowa”?

- Do czego porównane są cztery rogi czapki żołnierskiej w piosence M. Bobrowskiego?


KLASA IV (14.05.2020)

Dzień dobry!

Minęły już ważne święta dla Polaków: 2 maja – Święto Flagi Narodowej, 3 Maja- rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja, natomiast 8 maja- 75 rocznica zakończenia II wojny światowej. Każdy Polak i każda Polka powinni pamiętać o wspomnianych wydarzeniach i ludziach, którzy w nich uczestniczyli. To jest właśnie patriotyzm.

Zadanie na dwa tygodnie:

  1. Obejrzyj na YouTube apel patriotyczny, który przygotowali uczniowie i nauczyciele naszej szkoły: yuotube.com/watch?v=r0oCB9EPZ6k&feature=youtu.be
  2. Nauczcie się śpiewać piosenkę pt. „Rogatywka”- refren, zwrotka, refren. W filmie „Patriotyczny tydzień” śpiewa ją wasz kolega. Spróbujcie z nim śpiewać, a potem z podkładem muzycznym, który Wam przesyłam. Nagrajcie swój śpiew i prześlijcie mi nagranie na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 26 maja.

Pozdrawiam.


 KLASA IV - 28.05.2020

Witajcie!

Temat: Warsztat muzyczny- gramy na flecie.

Większość z was już grała na ocenę utwór „Stary MC Donalds”. Proszę do tego utworu wrócić i powtórzyć go.

 Dziś proszę wziąć na warsztat nowy utwór do ćwiczeń pt. „Kiedy święci maszerowali do nieba”- podręcznik str. 131.

Do 11 czerwca czekam na nagranie utworu „Kiedy święci maszerowali do nieba”

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

UWAGA!

Pracuję tylko w poniedziałek, wtorek i czwartek do godziny 15.00.

W pozostałe dni oraz po godzinie 15.00 nie odpowiadam na Wasze wiadomości.


KLASA V 28.05.2020

Witajcie!

Temat: Warsztat muzyczny- gramy na flecie.

Do 2 czerwca czekam na wszystkie zaległe nagrania utworów na flet i śpiewu piosenki „Polska flaga”. Termin minął 26 maja, jak wiecie.

Amelia G. jest zwolniona z zaliczania śpiewu. Pozostali powinni przysłać nagranie śpiewu- solo, z rodzeństwem lub kimś z domowników.

Wysyłajcie na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub na Messenger.

UWAGA!

Pracuję tylko w poniedziałek, wtorek i czwartek do godziny 15.00.

W pozostałe dni oraz po godzinie 15.00 nie odpowiadam na Wasze wiadomości.

Pozdrawiam.


KLASA VI 28.05.2020r.

Witajcie!

Temat: Warsztat muzyczny- gramy na flecie.

26 maja minął termin zaliczania utworów na flet oraz piosenki. Przedłużam czas oczekiwania na Wasze muzykowanie do 02.06.

Osoby zwolnione ze śpiewu ( Piotr O., Kamil B., Krzysztof G., Jakub Ż. i Viktoria P.)  wykonują dowolny własny instrument. Opisują sposób jego wykonania. Przysyłają mi jego zdjęcie i opis oraz nagranie, jak gracie na nim przy brzmieniu swojej ulubionej melodii. Pozostali powinni przysłać nagranie śpiewu- solo, z rodzeństwem lub kimś z domowników.

Wysyłajcie na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub na Messenger.

Krzysztof G. zaliczył już granie na instrumencie!

UWAGA!

Pracuję tylko w poniedziałek, wtorek i czwartek do godziny 15.00.

W pozostałe dni oraz po godzinie 15.00 nie odpowiadam na Wasze wiadomości.

Pozdrawiam.


 KLASA VII 28.05.2020

Dzień dobry!                                                                                                

Temat: Jazz, czyli wielka improwizacja.

W podręczniku na str.146-150 znajdują się informacje na temat jazzu.

Pod wpisanym tematem lekcji w zeszycie proszę zrobić notatkę, w której powinny znaleźć się następujące informacje:

- przyjęte miejsce powstania jazzu,

- z czego wywodzi się jazz,

- jakie instrumenty są w zespołach jazzowych,

- co to jest swing, improwizacja, combo, standard,

- początki jazzu w Polsce;

- nazwiska światowych i polskich jazzmenów.

Do 04  czerwca czekam na zdjęcie z tej notatki w zeszycie

Czekam również na nagranie wykonanej przez was piosenki oraz notatkę z filmu „Tydzień patriotyczny” – termin mija dziś- 28 maja, mieliście na to dwa tygodnie.

Osoby, które chcą nadrobić słabe oceny mogą przesłać mi notatkę z życia i twórczości polskich jazzmenów:

Urszula Dudziak

Michał Urbaniak

Leszek Możdżer

Krzysztof „Komeda” Trzciński

Jan „Ptaszyn” Wróblewski

Marysia Sadowska

UWAGA!   Pracuję tylko w poniedziałek, wtorek i czwartek do godziny 15.00.


 09.06.2020 - KLASA IV,V,VI,VII

LEKCJA W ZAŁĄCZNIKU

 

 

Odsłony: 2927