Lapbook - kreatywne podsumowanie omawianej lektury
Lapbook to tematyczna teczka, w której umieszczany informacje na wybrany temat. Zawiera ona mnóstwo schowków, kieszonek, karteczek, zakładek, rysunków i mapek. Dzięki lapbookom uczniowie rozwijają różne umiejętności: pisanie, czytanie, logiczne myślenie, kreatywność. Tylko i wyłącznie od właściciela zależy, jak pomysłowa będzie jego praca. Klasa VI w ramach pracy z lekturą 📗przygotowała lapbooki, dotyczące poznanej ostatnio książki pt. "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi". Uczniowie przygotowali bardzo ciekawe i efektowne prace😊. Znalazły się w nich najważniejsze informacje dotyczące lektury.
Czytanie się opłaca !
29 września obchodziliśmy Dzień Głośnego Czytania 🗣. To święto, którego najważniejszymi bohaterami są dzieci 👧 👦. Czytanie im na głos stymuluje ich rozwój, wzbogaca słownictwo i pobudza wyobraźnię. Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania został ustanowiony z inicjatywy Polskiej Izby Książki w 2001 r. Data 29 września odnosi się do urodzin Janiny Porazińskiej, autorki książek dla dzieci i młodzieży 📚. W tym roku w akcji brała udział klasa 2. Chętni uczniowie głośno czytali wybrane wiersze i opowiadania swoim klasowym koleżankom i kolegom 😊.
Mitologia Grecka - Bogowie i Mity
Dnia 13 czerwca 2022 r. uczniowie klasy 5 uczestniczyli w lekcji podsumowującej mitologię grecką. Dzieci, przebrane za bogów greckich, zgodnie z tematyką zajęć: „Piły nektar, jadły ambrozję i zbierały laury”. W czasie uczty przypominały mity, rozwiązywały zagadki, szukały śladów mitologii greckiej w języku polskim.
Lekcja bardzo wszystkim się podobała. Podobną planujemy już w następnym roku szkolnym.
Przerwa z Konopnicką
6 czerwca uczniowie mieli możliwość zapoznania się z życiorysem i twórczością Marii Konopnickiej. Klasa III tworzyła ilustrację do utworu „O krasnoludkach i sierotce Marysi”. Klasa IV i V wykonała rysunki do wierszy poetki. Klasa VI i VII stworzyła plakaty dotyczące sylwetki pisarki. Szkolny korytarz stał się salą widowiskową. Na początku młodzież oglądała prezentację, następnie słuchała najpopularniejszych wierszy pisarki. Wszystkie prace uczniów można podziwiać na drugim piętrze
https://photos.app.goo.gl/f7RtnAUx1qKEMdni8
Dzień Głośnego Czytania
O zaletach czytania wiedzą wszyscy, ale nie zaszkodzi przypomnienie ich od czasu do czasu. Czytanie książek to nie tylko interesująca forma spędzania wolnego czasu, zdobywania
i poszerzania wiedzy, ale również rozwijanie wyobraźni i wzbogacanie słownictwa. Głośne czytanie to również budowanie silnej więzi emocjonalnej.
W naszej szkole Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania obchodziliśmy 4 października. Teraz, kiedy telewizor i komputer pochłaniają coraz więcej czasu, jeszcze bardziej należy podkreślać znaczenie wspólnej lektury. Ten dzień stał się okazją do promocji czytelnictwa wśród najmłodszych. Starsi koledzy, uczniowie klasy czwartej i siódmej z pomocą nauczycielek języka polskiego zorganizowali akcję głośnego czytania dla klas 1 – 3 oraz grupie 6 – latków. Maluchy z zainteresowaniem słuchały „Szewczyka Dratewki”, odpowiadały na pytania związane z tekstem oraz oglądały animacje.
G. Pupel, Ż. Gawinowicz
Relacja z wydarzenia: https://photos.app.goo.gl/j9HBs5Uz58X8gey46
Czytelnictwo 2020/2021
CZYTELNICTWO
WRZESIEŃ 2020r. – MARZEC 2021r.
Najlepsi czytelnicy
KLASY I –III
- Dorota Witkowska
- Weronika Szumska
- Sebastian Hołubowicz
KLASY IV – VI
- Dominik Racis
- Marta Zakrzewska
- Aleksander Słowikowski
KLASY VII – VIII
- Aleksandra Mikulska
- Wiktoria Burzyńska, Diana Kosicka
Kilka słów do Rodziców
„Supermoc książek. Poradnik upowszechniania czytania”- Maria Deskur
Czytanie jest fundamentem edukacji – zdecydowanie nie tylko humanistycznej, ale każdej. Oczywistość? A jednak – czy zdajemy sobie sprawę, jak ważne jest czytanie dla rozumienia matematyki? Badania pokazują, że czytanie książek rozwija myślenie krytyczne, ciekawość
i umiejętność analizy wyszukiwawczej, rozumienie powiązań przyczynowo – skutkowych, zdolność dłuższej koncentracji. Czytanie książek zatem zwiększa szanse ucznia na sukces we wszystkich dziedzinach, również ścisłych. Dziecko ma się najpierw nauczyć czytać, by
w drugim kroku czytać, aby się uczyć. Potężnym problemem jest dziś oczywiście dysleksja. Czytanie na głos dziecku z dysleksją przynosi wielorakie pozytywne skutki, jest nawiązaniem relacji, wejściem w dialog, budowaniem semantyki – to wszystko fundamentalnie ważne. Oczywiście działanie to wymaga świadomości i poświęcenia czasu przez rodzica.
BEZ CZYTANIA NIE MA EDUKACJI!
WkręćMY się w czytanie
p. Żaneta
Kwiecień – plecień, bo przeplata – trochę książki, trochę lata.
Uczennica klasy V – Klaudia w kwietniu na czytanie poświęciła 675 minut. Poleca swoim koleżankom serię książek opowiadającą o przygodach przyjaciółek, które wspólnie zakładają Klub Opiekunek.
Kacper, również uczeń klasy V, w kwietniu czytał aż 705 minut. Kacper poleca kolegom „Dziennik Cwaniaczka”. Książka opowiada o życiu nastoletniego chłopca, Grega Heffleya, mieszkającego w Stanach Zjednoczonych. Greg chodzi do gimnazjum
i w humorystyczny sposób opowiada o swoim życiu i wydarzeniach szkolnych
w prowadzonym przez siebie dzienniku. Kacper czytał również książkę pt. „Przemiana Caraga”, która należy do serii Woodwalkers. To seria książek fantasy skierowana do młodzieży. Głównymi bohaterami cyklu są tajemnicze młode istoty- przemieńcy, którzy opuszczają swój świat, by zadomowić się wśród ludzi. „Przemiana Caraga” to pierwsza część serii.
Marzec – czy ktoś Ci czytania zakaże?
Amelka z klasy IV poleca książkę z zieloną okładką pt. „Pan Kuleczka. Skrzydła.”
Bohaterowie tej książki to: Pan Kuleczka, Kaczuszka Katastrofa, Pies Pypeć i Muszka Bzyk-Bzyk. Wszyscy mieli niesamowite przygody, np. w jednej z nich byli w lesie
i niespodziewanie Kaczkę Katastrofę oblazły mrówki i bardzo się przestraszyła, ale później udało się ich pozbyć. W kolejnej historii bohaterowie narzekali na swoje życie. Pan Kuleczka chciał mieć trzecią rękę i sześć par oczu, żeby patrzeć w jednym momencie na każdego swojego zwierzaka. Kaczka Katastrofa chciała mieć większe skrzydła. Pies Pypeć chciałby mieć skrzydła.
Ta książka bardzo mi się podobała i polecam ją innym.
Marzec – czy ktoś Ci czytania zakaże?
Marzec kojarzy się nam już z wiosną, z budzącą się do życia przyrodą a co za tym idzie z kolorem zielonym. W tym miesiącu uczniowie mają za zadanie czytać książki
z okładką w różnych odcieniach tej właśnie barwy.
Pierwsze propozycje przesłali już Miłosz Bobrowski i Milena Porada z klasy IV.
Miłosz poleca:
- „MÓJ MŁODSZY BRAT” Monika Krajewska
To ujmująca historia rodzeństwa, która ukazuje problemy dzieci dotkniętych chorobą Downa. Wspaniała opowieść o miłości siostrzano – braterskiej, dla której „inność” nie jest żadnym problemem.
- „RYJÓWKA PRZEZNACZENIA” Tomasz Sumojlik
Ryjówki to niewielkie, ruchliwe i wiecznie głodne ssaki. Niemal bez przerwy polują – nie pogardzą owadem, dżdżownicą, ślimakiem czy małą rybką. Mało kto jednak wie, że ryjówkom przydarzają się też mrożące krew w żyłach przygody. Gdy w lesie pojawia się wróg wszelkiego istnienia, muszą szukać ratunku dla siebie i swojej doliny. Wedle starej przepowiedni w chwili prób ma im pomóc ryjówka przeznaczenia. Tylko jak ją znaleźć?
Milena proponuje:
- „KSIĘGA BAJEK POLSKICH” Jan Krzysztof Siejnicki
W książce znajduje się 30 najbardziej znanych baśni (m. in. „Bazyliszek i tarcza z luster”, „Złota kaczka”, „Kwiat paproci”, „Wars i Sawa”) z kolorowymi ilustracjami. Baśnie wprowadzają w magiczny świat, w którym dobro zwycięża zło, a bohaterowie są zdolni do największych poświęceń i wszystko może się wydarzyć...
Książka, którą polecam- uczennice SP w Słobódce
Książka, którą polecam- uczennice SP w Słobódce
KINGA LEŚNIEWSKA - https://youtu.be/ibdHMD8xdU0
MONIKA KRAKOWSKA - https://youtu.be/xKvIYGk4O-o
NATALIA SUCHOCKA – https://youtu.be/ew3P9Zn29I4
AGNIESZKA WOŁYNIEC – https://youtu.be/qnPwaTyAj-Y
Więcej artykułów…
Strona 1 z 2