Statut Uczniowskiego Klubu Sportowego Szelment

Opublikowano: niedziela, 18 luty 2018
Marek Zdancewicz

Statut Uczniowskiego Klubu Sportowego Szelment               

  • 1. Stowarzyszenie kultury fizycznej działające na podstawie niniejszego statutu nosi

nazwę " Uczniowski Klub Sportowy Szelment", zwany dalej " Klubem".

  • 2. Siedzibą Klubu jest Szkoła Podstawowa w Słobódce, Słobódka 9, 16-411 Szypliszki.
  • 3. Klub działa na terenie gminy Szypliszki.
  • 4. Klub jest uczniowskim klubem sportowym w rozumieniu art. 7 ustawy o kulturze

fizycznej.

  • 5. Klub jest osobą prawną i podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez Starostę

Suwalskiego.

  • 6. Klub może być członkiem okręgowych, regionalnych i ogólnokrajowych związków

stowarzyszeń i związków sportowych.

  • 7. Klub działa na podstawie ustawy o kulturze fizycznej, ustawy - Prawo o

stowarzyszeniach, innych ustaw oraz niniejszego statutu.

  • 8. Klub używa pieczęci, godła, flagi, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z

obowiązującymi przepisami.

Rozdział 2. Cele Klubu oraz ich realizacja

  • 9. Celem Klubu jest:
  • rozwijanie różnych form kultury fizycznej w środowisku dzieci i młodzieży
    szkolnej,
  • kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości dzieci i młodzieży
    szkolnej,
  • integrowanie środowisk uczniowskich, rodzicielskich i nauczycielskich na
    terenie swego działania.
  • 10. Klub realizuje swoje cele w szczególności przez:
  • wspomaganie realizacji szkolnych zajęć wychowania fizycznego,
  • organizowanie aktywnego spędzania czasu wolnego i sportowych zajęć
    pozalekcyjnych,
  • organizowanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego,
  • uczestnictwo w ogólnodostępnych imprezach sportowych,
  • upowszechnianie uprawiania mini dyscyplin sportowych,
  • udział w realizacji ogólnokrajowego programu SPORT WSZYSTKICH
  • 11 Klub realizuje swoje zadania we współpracy z :
  • kierownictwem i radą szkoły,
  • organami rządowymi i samorządowymi,
  • innymi klubami, związkami sportowymi oraz stowarzyszeniami i związkami
    stowarzyszeń.
  • 12. Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na:
  • społecznej pracy swoich członków i działaczy,
  • pomocy materialnej i organizacyjnej rodziców i działaczy,
  • bazie sportowo - rekreacyjnej szkół oraz jednostek komunalnych.

 

Rozdział 3. Członkowie klubu, ich prawa i obowiązki

 

  • 13. Członkowie Klubu dzielą się na:

1)    zwyczajnych

2)   wspierających

  • 14.1. Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkół podstawowych, ponadpodstawowych, rodzice uczniów i nauczyciele.
  1. Uczniowie w wieku poniżej 16 lat mogą być członkami zwyczajnymi Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
  2. Członkami wspierającymi Klubu mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które
    zadeklarują pomoc w realizacji celów Klubu, w szczególności pomoc finansową.
  • 15.1. Przyjęcia w poczet członków zwyczajnych i wspierających dokonuje Zarząd Klubu na podstawie pisemnej deklaracji przystępującego, zawierającej:
  • imię i nazwisko ( nazwę)
  • miejsce zamieszkania ( siedzibę)
  • w przypadku osób fizycznych –PESEL,
  • oświadczenie o przystąpieniu,
  • w przypadku małoletniego - zgodę przedstawicieli ustawowych,
  • w przypadku kandydatów na członków wspierających - zakres zadeklarowanej
    pomocy na rzecz Klubu.
  1. Członkowstwo powstaje z dniem podjęcia przez Zarząd Klubu uchwały o przyjęciu; po podjęciu uchwały Zarząd powiadamia zainteresowanego.
  • 16.1. Członkowie zwyczajni Klubu mają prawo:
  • uczestniczyć w walnych zebraniach Klubu i brać udział w głosowaniu,
  • wybierać i być wybierani do władz Klubu,

3)   zgłaszać do władz Klubu wnioski w sprawach związanych z celami i działalnością
       Klubu oraz żądać informacji o sposobie ich załatwienia,

  • brać udział w zajęciach, zawodach i imprezach sportowych i rekreacyjnych,
    organizowanych przez Klub,
  • korzystać z urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu.

 

  1. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie przysługują małoletnim członkom
  2. Postanowienia wymienione w ust. 1 pkt 3-5 stosuje się również do członków
    wspierających; ponadto członkowie ci mają prawo uczestniczyć w Walnych Zebraniach Klubu z głosem doradczym.
  • 17. 1. Wszyscy członkowie Klubu obowiązani są:
  • troszczyć się o dobro i rozwój Klubu,
  • brać czynny udział w działalności Klubu,
  • przestrzegać postanowień statutu i uchwał władz Klubu.
  1. Do obowiązków członków zwyczajnych należy także regularne opłacanie składek
    członkowskich, a członków wspierających - spełniania zadeklarowanych świadczeń na rzecz

3 Członkowie zwyczajni Klubu będący zawodnikami są obowiązani do godnego
reprezentowania barw Klubu oraz wykonywania innych obowiązków, określonych dla

zawodników w ustawie o kulturze fizycznej.

  • 18. 1. Członkowstwo w klubie ustaje na skutek:
  • śmierci członka,
  • wystąpienia w Klubu
  • skreślenia z listy członków
  • rozwiązania Klubu.
  1. Pozbawienia członkowstwa przez skreślenie z listy członków może nastąpić, jeżeli
    członek:
  • nie spełnia wymagań statutowych,
  • w sposób zawiniony narusza obowiązki statutowe,
  • działa na szkodę Klubu,
  • nie bierze udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 1 rok,
  • zalega z płatnością składek przez okres 6 miesięcy i mimo wezwania świadczenia tego
    nie spełnia.
  1. Uchwałę o skreśleniu z listy członków podejmuje Zarząd Klubu. Od uchwały tej
    członek może się odwołać do Walnego Zgromadzenia Klubu w ciągu 30 dni od dnia jej
    doręczenia wraz z uzasadnieniem.
  2. Postanowienia ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do członków wspierających.

 

Rozdział 4, Władze Klubu oraz ich organizacja

  • 19. 1. Władzami Klubu są:
  • Walne Zebranie Klubu,
  • Zarząd,
  • Komisja Rewizyjna,

2.Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata.

3.Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej wybierani są przez Walne Zebranie Klubu w głosowaniu tajnym, chyba że więcej niż połowa członków biorących udział w Walnym Zebraniu opowie się za wyborami w głosowaniu jawnym.

 

  • 20. 1. Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu.

2.Do wyłącznych kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:

  • uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
  • rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz
    udzielanie Zarządowi absolutorium za okres objęty sprawozdaniem,
  • wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej Klubu,
  • rozpatrywanie odwołań od uchwał w wypadku przewidzianym w §18 ust.3,
  • dokonywanie zmian w statucie Klubu,
  • określenie wysokości składki członkowskiej oraz trybu jej uiszczania,
  • uchwalanie regulaminów działania Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  • decydowanie o rozwiązywaniu się Klubu,
  • rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw:
  1. wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu,
  2. dla których statut nie ustala właściwości innych władz Klubu.

 

  • 21.1. Zwyczajne Walne Zebranie Sprawozdawcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd corocznie.
  1. Zwyczajne Walne Zebranie Sprawozdawczo - Wyborcze Klubu zwoływane jest przez
    Zarząd co 4 lata.
  2. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd:
  • z własnej inicjatywy
  • na wniosek Komisji Rewizyjnej,
  • na wniosek 8 członków Klubu.
  1. Jeżeli Zarząd nie zwoła Zwyczajnego Walnego Zebrania, o którym mowa w ust. 1 lub 2, w ciągu 30 dni od upływu terminu albo nie zwoła Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od złożenia wniosku, o którym mowa w ust.3 pkt 2 i 3, Walne Zebranie Klubu może być zwołane przez Komisję Rewizyjną.
  2. Organ zwołujący Walne Zebranie powinien powiadomić na piśmie lub w inny skuteczny sposób o terminie i proponowanym porządku obrad nie później niż 14 dni przed tym terminem.
  3. Proponowany porządek obrad może być przez Walne Zebranie Klubu zmieniony lub
  4. W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez organ, o którym mowa w ust.

 

  • 22.1. Walne Zebranie Klubu jest prawomocne:
  • w pierwszym terminie - gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa członków.
  • w drugim terminie - bez względu na liczbę członków obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
  1. Uchwały w sprawie zmiany statutu i rozwiązywania się Klubu mogą być podjęte tylko wtedy, gdy w Walnym Zebraniu bierze udział co najmniej połowa członków.

 

  • 23.1. Z wyjątkiem uchwał, o których mowa w ust.2 oraz w § 29 ust.3 pkt 2, uchwały Walnego Zebrania Klubu zapadają zwykłą większością głosów, przy czym przy ich obliczaniu uwzględnia się tylko głosy za i przeciw uchwale.
  1. Uchwały o zmianie statutu lub rozwiązaniu Klubu zostają podjęte, jeżeli opowie się za nimi co najmniej 2/3 obecnych członków.
  2. Z zastrzeżeniem § 19 ust. 3 uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym.
  • 24.1. Zarząd Klubu składa się z 5 członków, w tym Prezesa i Sekretarza.
  1. O składzie Zarządu każdorazowo decyduje Walne Zebranie Klubu.
  2. Wyboru członków Zarządu dokonuje się spośród kandydatów - członków klubu, którzy wyrazili ustną lub pisemną zgodę na kandydowanie, z ograniczeniem zawartym w art. 3 ust.2 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.
  3. Zarząd konstytuuje się na pierwszym po jego wyborze posiedzeniu.
  • 25. 1. Do kompetencji Zarządu należy:
  • kierowanie bieżącą działalnością Klubu,
  • wykonywanie uchwał Walnego Zebrania,
  • uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
  • przyjmowanie i wykreślanie z listy członków,
  • powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
  • składanie sprawozdań z działalności Klubu
  • zarządzanie majątkiem Klubu,
  • reprezentowanie Klubu na zewnątrz,
  • podejmowanie uchwał w sprawie zatrudniania i zwalniania pracowników,
  • wykonywanie innych zadań przewidzianych w statucie.
  1. Prezes Zarządu kieruje pracą Zarządu; w razie jego nieobecności zastępuje go Sekretarz.
  • 26.1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc.
  1. Zasady zwoływania posiedzeń oraz podział pracy w Zarządzie określa regulamin działania Zarządu.
  2. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków, w tym Prezesa i Sekretarza.
  3. W okresie między posiedzeniami Zarządu Prezes kieruje bieżącą działalnością Klubu i pełni funkcją pracodawcy w stosunku do zatrudnionych pracowników Klubu.
  • 27.1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Klubu.
  1. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
  • przeprowadzenie przynajmniej raz w roku kontroli gospodarki finansowej Klubu,
  • przeprowadzenie przynajmniej raz w roku kontroli stanu majątku oraz sposób zarządzania tym majątkiem,
  • kontrolowanie przestrzegania statutu i wykonywania uchwał Walnego Zebrania Klubu
  • przedkładanie Walnemu Zebraniu sprawozdania oraz wniosku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi,

5)   wykonywanie innych czynności przewidzianych w Statucie.

  1. Komisja Rewizyjna ma prawo:
  • składania zastrzeżeń odnośnie uchwał Zarządu i decyzji jego członków z punktu widzenia legalności, celowości i gospodarności,
  • wydawania zaleceń pod kontrolnych oraz określania sposobów i terminów usunięcia nieprawidłowości,
  • występowania i zwołania posiedzenia Zarządu.
  • 28.1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków i wybiera ze swego składu Przewodniczącego i Sekretarza.
  1. Zasady zwoływania posiedzeń Komisji oraz tryb przeprowadzania przez nią kontroli określa regulamin Komisji.
  2. Uchwały Komisji są podejmowane zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Komisji.
  • 29.1. Członkowstwo w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej ustaje na wskutek:
  • upływu kadencji, przy czym datę upływu kadencji uważa się datę złożenia sprawozdania na Walnym Zebraniu Sprawozdawczo - Wyborczym Klubu,
  • ustania członkowstwa w Klubie,
  • zrzeczenia się udziału w tych organach,
  • odwołania przez Walne Zebranie Klubu.
  1. Członek Komisji Rewizyjnej:
  • może być pozbawiony członkowstwa przez wykreślenie z listy członków Klubu tylko w razie nie spełnienia wymagań przewidzianych w Prawie o stowarzyszeniach,
  • może być odwołany przez Walne Zebranie bezwzględną liczbą głosów.
  • 30.1. Na miejsce członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej Klubu,

których członkowstwo ustało, wchodzą do końca kadencji osoby, które w wyborach do tych władz uzyskały kolejno największą liczbę głosów.

  1. Kooptacja, o której mowa w ust. 1 nie może dotyczyć więcej niż połowy członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.

 

  • 31. Dla obsługi administracyjnej Klubu Zarząd może utworzyć biuro, określając jego organizację i zakres działania.

Rozdział 5. Majątek Klubu

  • 32.1. Majątek Klubu stanowią nieruchomości, rzeczy ruchome oraz środki finansowe.
  1. Środki finansowe na realizację zadań statutowych Klub uzyskuje z:
  • składek członkowskich,
  • darowizn, zapisów, i spadków,
  • dotacji budżetowych na zadania zlecone klubowi,
  • własnej działalności gospodarczej,
  • majątku Klubu,
  • innych źródeł.
  • 33.Działalność gospodarczą, o której mowa w § 32 ust.2 pkt 4, Klub może podjąć na podstawie uchwały Walnego Zebrania. Dochody z tej działalności przeznacza się na realizację celów statutowych Klubu.
  • 34.1. W zakresie wynikającym z działalności statutowej i gospodarczej Klub może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.
  1. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Klubu wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa lub Sekretarza. Inne osoby mogą dokonywać czynności prawnych w imieniu Klubu wyłącznie na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.

 

 Rozdział 6. Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu

  • 35. Uchwały w sprawie zmiany statutu oraz rozwiązania się Klubu podejmuje Walne

Zebranie Klubu w trybie określonym w § 22 ust 2 i § 23 ust. 2.

  • 36. 1. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel, na który zostaje

przeznaczony majątek Klubu.

2 Jeżeli uchwała, o której mowa w ust. 1, nie stanowi inaczej, likwidatorami są Prezes i Sekretarz Zarządu Klubu.