Statut Uczniowskiego Klubu Sportowego Szelment
Statut Uczniowskiego Klubu Sportowego Szelment
- 1. Stowarzyszenie kultury fizycznej działające na podstawie niniejszego statutu nosi
nazwę " Uczniowski Klub Sportowy Szelment", zwany dalej " Klubem".
- 2. Siedzibą Klubu jest Szkoła Podstawowa w Słobódce, Słobódka 9, 16-411 Szypliszki.
- 3. Klub działa na terenie gminy Szypliszki.
- 4. Klub jest uczniowskim klubem sportowym w rozumieniu art. 7 ustawy o kulturze
fizycznej.
- 5. Klub jest osobą prawną i podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez Starostę
Suwalskiego.
- 6. Klub może być członkiem okręgowych, regionalnych i ogólnokrajowych związków
stowarzyszeń i związków sportowych.
- 7. Klub działa na podstawie ustawy o kulturze fizycznej, ustawy - Prawo o
stowarzyszeniach, innych ustaw oraz niniejszego statutu.
- 8. Klub używa pieczęci, godła, flagi, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z
obowiązującymi przepisami.
Rozdział 2. Cele Klubu oraz ich realizacja
- 9. Celem Klubu jest:
- rozwijanie różnych form kultury fizycznej w środowisku dzieci i młodzieży
szkolnej, - kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości dzieci i młodzieży
szkolnej, - integrowanie środowisk uczniowskich, rodzicielskich i nauczycielskich na
terenie swego działania. - 10. Klub realizuje swoje cele w szczególności przez:
- wspomaganie realizacji szkolnych zajęć wychowania fizycznego,
- organizowanie aktywnego spędzania czasu wolnego i sportowych zajęć
pozalekcyjnych, - organizowanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego,
- uczestnictwo w ogólnodostępnych imprezach sportowych,
- upowszechnianie uprawiania mini dyscyplin sportowych,
- udział w realizacji ogólnokrajowego programu SPORT WSZYSTKICH
- 11 Klub realizuje swoje zadania we współpracy z :
- kierownictwem i radą szkoły,
- organami rządowymi i samorządowymi,
- innymi klubami, związkami sportowymi oraz stowarzyszeniami i związkami
stowarzyszeń. - 12. Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na:
- społecznej pracy swoich członków i działaczy,
- pomocy materialnej i organizacyjnej rodziców i działaczy,
- bazie sportowo - rekreacyjnej szkół oraz jednostek komunalnych.
Rozdział 3. Członkowie klubu, ich prawa i obowiązki
- 13. Członkowie Klubu dzielą się na:
1) zwyczajnych
2) wspierających
- 14.1. Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkół podstawowych, ponadpodstawowych, rodzice uczniów i nauczyciele.
- Uczniowie w wieku poniżej 16 lat mogą być członkami zwyczajnymi Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
- Członkami wspierającymi Klubu mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które
zadeklarują pomoc w realizacji celów Klubu, w szczególności pomoc finansową.
- 15.1. Przyjęcia w poczet członków zwyczajnych i wspierających dokonuje Zarząd Klubu na podstawie pisemnej deklaracji przystępującego, zawierającej:
- imię i nazwisko ( nazwę)
- miejsce zamieszkania ( siedzibę)
- w przypadku osób fizycznych –PESEL,
- oświadczenie o przystąpieniu,
- w przypadku małoletniego - zgodę przedstawicieli ustawowych,
- w przypadku kandydatów na członków wspierających - zakres zadeklarowanej
pomocy na rzecz Klubu.
- Członkowstwo powstaje z dniem podjęcia przez Zarząd Klubu uchwały o przyjęciu; po podjęciu uchwały Zarząd powiadamia zainteresowanego.
- 16.1. Członkowie zwyczajni Klubu mają prawo:
- uczestniczyć w walnych zebraniach Klubu i brać udział w głosowaniu,
- wybierać i być wybierani do władz Klubu,
3) zgłaszać do władz Klubu wnioski w sprawach związanych z celami i działalnością
Klubu oraz żądać informacji o sposobie ich załatwienia,
- brać udział w zajęciach, zawodach i imprezach sportowych i rekreacyjnych,
organizowanych przez Klub, - korzystać z urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu.
- Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie przysługują małoletnim członkom
- Postanowienia wymienione w ust. 1 pkt 3-5 stosuje się również do członków
wspierających; ponadto członkowie ci mają prawo uczestniczyć w Walnych Zebraniach Klubu z głosem doradczym.
- 17. 1. Wszyscy członkowie Klubu obowiązani są:
- troszczyć się o dobro i rozwój Klubu,
- brać czynny udział w działalności Klubu,
- przestrzegać postanowień statutu i uchwał władz Klubu.
- Do obowiązków członków zwyczajnych należy także regularne opłacanie składek
członkowskich, a członków wspierających - spełniania zadeklarowanych świadczeń na rzecz
3 Członkowie zwyczajni Klubu będący zawodnikami są obowiązani do godnego
reprezentowania barw Klubu oraz wykonywania innych obowiązków, określonych dla
zawodników w ustawie o kulturze fizycznej.
- 18. 1. Członkowstwo w klubie ustaje na skutek:
- śmierci członka,
- wystąpienia w Klubu
- skreślenia z listy członków
- rozwiązania Klubu.
- Pozbawienia członkowstwa przez skreślenie z listy członków może nastąpić, jeżeli
członek:
- nie spełnia wymagań statutowych,
- w sposób zawiniony narusza obowiązki statutowe,
- działa na szkodę Klubu,
- nie bierze udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 1 rok,
- zalega z płatnością składek przez okres 6 miesięcy i mimo wezwania świadczenia tego
nie spełnia.
- Uchwałę o skreśleniu z listy członków podejmuje Zarząd Klubu. Od uchwały tej
członek może się odwołać do Walnego Zgromadzenia Klubu w ciągu 30 dni od dnia jej
doręczenia wraz z uzasadnieniem. - Postanowienia ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do członków wspierających.
Rozdział 4, Władze Klubu oraz ich organizacja
- 19. 1. Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie Klubu,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
2.Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata.
3.Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej wybierani są przez Walne Zebranie Klubu w głosowaniu tajnym, chyba że więcej niż połowa członków biorących udział w Walnym Zebraniu opowie się za wyborami w głosowaniu jawnym.
- 20. 1. Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu.
2.Do wyłącznych kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
- uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz
udzielanie Zarządowi absolutorium za okres objęty sprawozdaniem, - wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej Klubu,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał w wypadku przewidzianym w §18 ust.3,
- dokonywanie zmian w statucie Klubu,
- określenie wysokości składki członkowskiej oraz trybu jej uiszczania,
- uchwalanie regulaminów działania Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- decydowanie o rozwiązywaniu się Klubu,
- rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw:
- wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu,
- dla których statut nie ustala właściwości innych władz Klubu.
- 21.1. Zwyczajne Walne Zebranie Sprawozdawcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd corocznie.
- Zwyczajne Walne Zebranie Sprawozdawczo - Wyborcze Klubu zwoływane jest przez
Zarząd co 4 lata. - Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd:
- z własnej inicjatywy
- na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek 8 członków Klubu.
- Jeżeli Zarząd nie zwoła Zwyczajnego Walnego Zebrania, o którym mowa w ust. 1 lub 2, w ciągu 30 dni od upływu terminu albo nie zwoła Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od złożenia wniosku, o którym mowa w ust.3 pkt 2 i 3, Walne Zebranie Klubu może być zwołane przez Komisję Rewizyjną.
- Organ zwołujący Walne Zebranie powinien powiadomić na piśmie lub w inny skuteczny sposób o terminie i proponowanym porządku obrad nie później niż 14 dni przed tym terminem.
- Proponowany porządek obrad może być przez Walne Zebranie Klubu zmieniony lub
- W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez organ, o którym mowa w ust.
- 22.1. Walne Zebranie Klubu jest prawomocne:
- w pierwszym terminie - gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa członków.
- w drugim terminie - bez względu na liczbę członków obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
- Uchwały w sprawie zmiany statutu i rozwiązywania się Klubu mogą być podjęte tylko wtedy, gdy w Walnym Zebraniu bierze udział co najmniej połowa członków.
- 23.1. Z wyjątkiem uchwał, o których mowa w ust.2 oraz w § 29 ust.3 pkt 2, uchwały Walnego Zebrania Klubu zapadają zwykłą większością głosów, przy czym przy ich obliczaniu uwzględnia się tylko głosy za i przeciw uchwale.
- Uchwały o zmianie statutu lub rozwiązaniu Klubu zostają podjęte, jeżeli opowie się za nimi co najmniej 2/3 obecnych członków.
- Z zastrzeżeniem § 19 ust. 3 uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym.
- 24.1. Zarząd Klubu składa się z 5 członków, w tym Prezesa i Sekretarza.
- O składzie Zarządu każdorazowo decyduje Walne Zebranie Klubu.
- Wyboru członków Zarządu dokonuje się spośród kandydatów - członków klubu, którzy wyrazili ustną lub pisemną zgodę na kandydowanie, z ograniczeniem zawartym w art. 3 ust.2 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.
- Zarząd konstytuuje się na pierwszym po jego wyborze posiedzeniu.
- 25. 1. Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Klubu,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania,
- uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
- przyjmowanie i wykreślanie z listy członków,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
- składanie sprawozdań z działalności Klubu
- zarządzanie majątkiem Klubu,
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz,
- podejmowanie uchwał w sprawie zatrudniania i zwalniania pracowników,
- wykonywanie innych zadań przewidzianych w statucie.
- Prezes Zarządu kieruje pracą Zarządu; w razie jego nieobecności zastępuje go Sekretarz.
- 26.1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc.
- Zasady zwoływania posiedzeń oraz podział pracy w Zarządzie określa regulamin działania Zarządu.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków, w tym Prezesa i Sekretarza.
- W okresie między posiedzeniami Zarządu Prezes kieruje bieżącą działalnością Klubu i pełni funkcją pracodawcy w stosunku do zatrudnionych pracowników Klubu.
- 27.1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Klubu.
- Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
- przeprowadzenie przynajmniej raz w roku kontroli gospodarki finansowej Klubu,
- przeprowadzenie przynajmniej raz w roku kontroli stanu majątku oraz sposób zarządzania tym majątkiem,
- kontrolowanie przestrzegania statutu i wykonywania uchwał Walnego Zebrania Klubu
- przedkładanie Walnemu Zebraniu sprawozdania oraz wniosku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi,
5) wykonywanie innych czynności przewidzianych w Statucie.
- Komisja Rewizyjna ma prawo:
- składania zastrzeżeń odnośnie uchwał Zarządu i decyzji jego członków z punktu widzenia legalności, celowości i gospodarności,
- wydawania zaleceń pod kontrolnych oraz określania sposobów i terminów usunięcia nieprawidłowości,
- występowania i zwołania posiedzenia Zarządu.
- 28.1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków i wybiera ze swego składu Przewodniczącego i Sekretarza.
- Zasady zwoływania posiedzeń Komisji oraz tryb przeprowadzania przez nią kontroli określa regulamin Komisji.
- Uchwały Komisji są podejmowane zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Komisji.
- 29.1. Członkowstwo w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej ustaje na wskutek:
- upływu kadencji, przy czym datę upływu kadencji uważa się datę złożenia sprawozdania na Walnym Zebraniu Sprawozdawczo - Wyborczym Klubu,
- ustania członkowstwa w Klubie,
- zrzeczenia się udziału w tych organach,
- odwołania przez Walne Zebranie Klubu.
- Członek Komisji Rewizyjnej:
- może być pozbawiony członkowstwa przez wykreślenie z listy członków Klubu tylko w razie nie spełnienia wymagań przewidzianych w Prawie o stowarzyszeniach,
- może być odwołany przez Walne Zebranie bezwzględną liczbą głosów.
- 30.1. Na miejsce członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej Klubu,
których członkowstwo ustało, wchodzą do końca kadencji osoby, które w wyborach do tych władz uzyskały kolejno największą liczbę głosów.
- Kooptacja, o której mowa w ust. 1 nie może dotyczyć więcej niż połowy członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.
- 31. Dla obsługi administracyjnej Klubu Zarząd może utworzyć biuro, określając jego organizację i zakres działania.
Rozdział 5. Majątek Klubu
- 32.1. Majątek Klubu stanowią nieruchomości, rzeczy ruchome oraz środki finansowe.
- Środki finansowe na realizację zadań statutowych Klub uzyskuje z:
- składek członkowskich,
- darowizn, zapisów, i spadków,
- dotacji budżetowych na zadania zlecone klubowi,
- własnej działalności gospodarczej,
- majątku Klubu,
- innych źródeł.
- 33.Działalność gospodarczą, o której mowa w § 32 ust.2 pkt 4, Klub może podjąć na podstawie uchwały Walnego Zebrania. Dochody z tej działalności przeznacza się na realizację celów statutowych Klubu.
- 34.1. W zakresie wynikającym z działalności statutowej i gospodarczej Klub może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.
- Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Klubu wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa lub Sekretarza. Inne osoby mogą dokonywać czynności prawnych w imieniu Klubu wyłącznie na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.
Rozdział 6. Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu
- 35. Uchwały w sprawie zmiany statutu oraz rozwiązania się Klubu podejmuje Walne
Zebranie Klubu w trybie określonym w § 22 ust 2 i § 23 ust. 2.
- 36. 1. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel, na który zostaje
przeznaczony majątek Klubu.
2 Jeżeli uchwała, o której mowa w ust. 1, nie stanowi inaczej, likwidatorami są Prezes i Sekretarz Zarządu Klubu.
Odsłony: 397