Twierdzenie Pitagorasa
Koniec roku zbliża się wielkimi kroooookami, dziękuję za zaangażowanie i duże zainteresowanie Kalendarzem Adwentowym. Pomagajcie Kotkowi Superłaskotkowi do 24.12 😉 szóstek będzie co niemiara, a dla najwytrwalszym nagroda 😊
Z okazji zbliżających się Świąt najserdeczniejsze życzenia, duuuużo odpoczynku w gronie rodzinnym i jeszcze więcej zapału do Królowej Nauk 😀 Pod spodem znajdziecie ciekawostkę związaną z Tw. Pitagorasa i Nowym Rokiem 2024 – NIECH WAM SIĘ WIEDZIE 😀
Z pozdrowieniami – p. Aneta
Matematyczny Kalendarz Adwentowy
Startujemy z Matematycznym Kalendarzem Adwentowym!
Dziś pierwsze zadanie czeka na Waszej ścieżce do matematycznej zabawy!
Od 1 grudnia codziennie nowa łamigłówka z kotkiem Superłaskotkiem!
Razem bawmy się matematyką i czerpmy radość z rozwiązywania zagadek!
Link do kalendarza: https://view.genial.ly/6563600c372
Żródło:https://www.facebook.com/zpasjidomatematyki?locale=pl_PL
Do dzieła! 😀 - p. Aneta 😉
Kobiety w matematyce
Kobiety w żadnej dziedzinie nie miały lekko. To samo dotyczy matematyki, to wszystko przez brak równouprawnienia i tego, że kobiety miały za zadania zajmować się domem... Przez kilka najbliższych miesięcy postaram się Wam przybliżyć ciekawe sylwetki kobiet, które zrobiły wiele dla Królowej Nauk. Oto pierwsza z nich.
HYPATIA Z ALEKSANDRII (370-415)
Urodzona około 355 lub 370 roku Hypatia to córka Teona, ostatniego dyrektora Biblioteki Aleksandryjskiej. Zapewne właśnie ojciec wpoił jej zainteresowanie nauką. Gdy dorosła, stała się jego powierniczką i oddaną pomocnicą. Najprawdopodobniej razem pracowali nad wydaniem Elementów Euklidesa czy dzieł Ptolemeusza. A rola Hypatii bynajmniej się na tym nie kończyła.
Do historii przeszła jako „męczennica nauki”. Choć nie zachowały się żadne jej pisma, z dostępnych źródeł wyłania się obraz kobiety wyjątkowo inteligentnej, wyedukowanej i utalentowanej. Zgodnie z legendą miała nawet wynaleźć astrolabium - przyrządu astronomicznego służącego do wyznaczania położenia gwiazd, stosowanego w nawigacji aż do początku XVIII wieku (używał go w swojej pracy m.in. Mikołaj Kopernik). Miała być również autorką jednego rodzaju areometru – urządzenia służącego do wyznaczania gęstości cieczy, w którym był zanurzony.
Jak pisał o niej Sokrates Scholastyk: „Udało jej się osiągnąć tak wysoki stopień wykształcenia, że przewyższyła współczesnych sobie filozofów”. Znała się zresztą nie tylko na tej dziedzinie wiedzy. Na jej wykłady z matematyki i astronomii garnęli się liczni uczniowie.
Najtrudniejsze działanie matematyczne na świecie
Witajcie matematyczni maniacy Tęskniliście? Ba! Ja również Dość tego wakacyjnego lenistwa, trzeba wziąć się do pracy
Czy zastanawialiście się nad najtrudniejszym działaniem matematycznym na świecie?
Na podstawie 60 tys. odpowiedzi udzielonych przez 232 dzieci (tak, te biedne dzieci były maglowane wielokrotnie i w różnych sytuacjach…) ostatecznie stwierdzono, że najtrudniejszym działaniem w całej tabliczce mnożenia jest 6×8. Aż 63 procent odpowiedzi było błędnych. Na drugim miejscu, bez zaskoczenia, znalazło się 8×6, w którym pomylono się w 60 procentach przypadków.
Badanie przeprowadzono w Caddington Village School w Luton, gdzie nauczyciele zaczęli stosować do uczenia tabliczki mnożenia aplikację na smartfony. Okazało się, że to świetny sposób i dzieci zapamiętują wyniki bardzo szybko.
Aplikacja zbierała wyniki i umożliwiła szkole prowadzenie statystyk, dzięki którym łatwiej było zidentyfikować dzieci mające problemy z uczeniem się. Przy okazji okazało się też, że chłopcy odpowiadają na pytanie o wynik szybciej niż dziewczynki (4,2 sekundy do 4,6 sekundy), ale za to częściej popełniają błędy (32 procent do 22 procent).
Działaniem, które zajmowało najwięcej czasu było obliczenie 9×12, które średnio zajmowało aż 8 sekund.
Niezła ciekawostka, prawda?
Nie byłabym sobą, gdybym na deser nie rzuciła jakiejś ciekawej gry logiczno – matematycznej. Dzisiaj proponuje Wam zabawę z zapałkami Należy zabrać zapałkę/zapałki, dodać albo utworzyć podaną liczbę. To działamy Link do gry poniżej:
https://www.gry.pl/gra/zapaki-zagadki-matematyczne
Z pozdrowieniami matematycznymi – p. Aneta
Źródło: https://www.crazynauka.pl/6x8-najtrudniejsza-czesc-tabliczki-mnozenia/
Obwód okręgu i liczba π
W piątek 02.06.2023r. ósmoklasiści odkrywali stałą matematyczną/ niewymierną liczbę π . Ich zadaniem było zmierzenie długości okręgu w otrzymanych przedmiotach i podanie ilorazu obwodu okręgu i jego średnicy. Wynik był zdumiewający Na koniec ósmoklasiści obejrzeli interesujący filmik o historii liczby i jego odkrywcy Archmidesie. Zachęcam do oglądnięcia zdjęć z ciekawej lekcji.
Polecam Wam grę polegającą na układaniu klocków, możesz pozbywać się klocków układając je w pionie bądź poziomie https://www.gry.pl/gra/ukadanie-drewnianych-klockow.
Fanatyk matematyki – p. Aneta
Gra terenowa z klasą VIII
W dniu 31.05.2023 skorzystaliśmy z faktu, iż ósmoklasistów jest niewielu zagraliśmy w grę terenową. Zadaniem uczniów, było na określonym terenie znalezienie kart z łacińskimi nazwami figur przestrzennych 🔰. Między kolejnymi stacjami uczniowie mieli poruszać się w określonym stylu np., skip C, bieg, itp. Na koniec po znalezieniu haseł mieli je znaleźć w wykreślańce. Uczniowie z zaangażowaniem szukali dobrze ukrytych kart, aktywność została oceniona na oceny bardzo dobre 😊
Zachęcam do oglądania zdjęć z lekcji 😊
https://photos.app.goo.gl/VbrUwdgigWThFY8D8
Miłośnik matematyki – p. Aneta
Wystawa uczniów klasy szóstej
W dniu 31.05.2023r. w ramach przybliżenia pojęcia figur przestrzennych 🔰, ich rodzajów oraz budowy uczniowie klasy VI mieli okazję „pobawić się” klockami. Matematyka okazuje się nie zawsze taka nudna 😁 Uczniowie z ogromną chęcią ponieśli wodze swojej wyobraźni i stworzyli cuda, m.in. fortecę, wielki ołówek 🖊, wazon🏺 , wiatrak i wiele innych 😉 Wystawę można podziwiać na dolnym korytarzu naszej szkoły. Poniżej zdjęcia z tworzenia i samej wystawy, zachęcamy do oglądania 😊
https://photos.app.goo.gl/JoRcfJEbEUMm9xVf7
Matematyk – p. Aneta
Twierdzenie Pitagorasa
W klasie siódmej rozpoczęliśmy przygodę z Twierdzeniem Pitagorasa. Na początku poznaliśmy kontrowersyjną postać samego odkrywcy. Uczniowie pracowali w grupach nad odkryciem zależności między długościami boków w trójkącie prostokątnym Efekty prac można obejrzeć na zdjęciach, są przepiękne. Uczniowie zostali nagrodzeni ocenami celującymi, prace zostały wywieszona na korytarzu szkolnym Praca z tak zaangażowanymi uczniami to sama radość.
Pasjonat matematyki – p. Aneta
Liczba Szeherezady
Jak łatwo się domyślić jest to liczba 1️⃣ 0️⃣ 0️⃣ 1️⃣ . Odnotowana została w tytule nieśmiertelnych bajek "Z tysiąca i jednej nocy".
Z punktu widzenia matematyki liczba 1001 ma ciekawe własności:
- Rozkład na czynniki pierwsze. Liczba Szeherezady jest iloczynem trzech kolejnych liczb pierwszych.
7 * 11* 13 = 1001
2. Jest ona najmniejszą czterocyfrową liczbą naturalną, którą można zapisać w postaci sumy sześcianów dwóch liczb naturalnych:
1001 = 10 3 + 1 3
3. Jeśli założymy, że rok składa się z 52 tygodni, to okaże się, że 1001 nocy to dokładnie:
1 + 1 + 1/2 + 1/4 roku
- Część tej sumy jest fragmentem początkowym znanego nam szeregu:
S= 1 + 1/2 + 1/4 + 1/8 + ...
- Wynikiem mnożenia tej liczby przez dowolną liczbę trzycyfrową jest zapisana dwukrotnie dana liczba trzycyfrowa.
np.:
124 * 1001 = 124124
372 * 1001 = 372372
- Składa się z 77 feralnych trzynastek lub z 91 jedenastek, albo ze 143, uważanych za magiczne, siódemek.
Źródło: https://www.facebook.com/photo?fbid=712507680875329&set=a.212266240899478
Na deser gra z liczbami. Polega na łączeniu tych samych liczb aż zbierze się 25 Powodzenia https://poki.pl/g/merge-the-numbers
Miłośniczka Matematyki – p. Aneta Staskielunas
Rozstrzygnięcie konkursu - Matematyczny Kalendarz Adwentowy 2022
W dniu 21.03.2023 r. odbyło się wręczenie nagród dla wszystkich uczestników Matematycznego Kalendarza Adwentowego. Konkurs polegał na rozwiązaniu 23 zagadek przygotowanych przez księgowego Mariana Konkurs jak i w poprzednich latach cieszył się dużym zainteresowaniem.
Liczba chętnych przerosła najśmielsze oczekiwania organizatora konkursu - panią Anetę Kierujemy serdecznie podziękowania dla p. Karola Górskiego oraz właściciela firmy Al – Kam – Sat p. Wiesława Patyńskiego, dyrektora szkoły p. Marka Zdancewicza za ufundowanie nagród w matematycznym starciu. Zwycięzcy otrzymali gry matematyczno – logiczne Blokus
Zwycięzcom gratulujemy i zachęcamy do udziału w przyszłym roku.
Fanatyk matematyki – p. Aneta Staskielunas
Więcej artykułów…
Strona 2 z 6